Стаття присвячена проблемі героїчного в історико-філософському розрізі.
Осмислюється поняття героїчного та героїчної особистості, починаючи з античної
епохи. Особлива увага приділяється особливостям формування героїчної особистості за умов тоталітарного державного устрою. Відзначається системний вплив такого устрою на всі форми культури та мистецтва задля формування потрібного образу героя. Акцентується значимість освіти у формуванні ідеології, в основі якої завжди лежить та чи інша концепція героя. Метою статті є аналіз історично-філософського поняття героїчного та використання його в освітньо-культурному контексті.
The article is devoted to the problem of the heroic in the historical and philosophical context. The concept of the heroic and the heroic personality is analyzed from the ancient era. Special attention is paid to the special features of the heroic personality formation under conditions of a totalitarian state system. The author notes the systemic influence of this system on all forms of culture and art in order to form the image of the hero which is necessary for this particular state system. The article emphasizes the importance of education in the formation of ideology, which is always based on this or that concept of the hero. The purpose of the article is to analyze the historical and philosophical concept of the heroic and its use in an educational and cultural context. It is claimed that the problem of exclusivity constantly accompanies the problem of heroism. This is always associated with the opposition of the heroic personality to the general mass of people, that is, the “crowd”. In the twentieth century, heroes fight for the right to distinguish their own “I” from this crowd, from the society.