В статті розкрито сутність професійного розвитку педагогів у вітчизняних і зарубіжних дослідженнях, визначено актуальність проблеми професійного розвитку соціального педагога. Обґрунтовано професійний розвиток як неперервний, динамiчний прoцес залучення дo прoфесiї. Розкрито принципи професійного розвитку соціального педагога. Визначено сутність поняття «професійний розвиток соціального педагога». Охарактеризовано курси з підвищення кваліфікації педагогічних працівників як основна традиційна форма професійного розвитку соціального педагога закладу загальної середньої освіти та запропоновано форми роботи для самоосвіти. Узагальнено шляхи вдосконалення професійного розвитку фахівців соціально-педагогічної сфери. Встановлено, що професійний розвиток соціального педагога передбачає цілеспрямовану діяльність, що сприятиме його професійній самореалізації та самовдосконаленню.
The article reveals the essence of the professional development of teachers in domestic and foreign studies, and the relevance of the problem of professional development of a social pedagogue is determined. Professional development is grounded as a continuous, dynamic process of engaging in a profession. The principles of professional development of social pedagogue are revealed. The essence of the concept of "professional development of social pedagogue" is determined. The training courses for pedagogical staff are described as the main traditional form of professional development of the social pedagogue of the institution of general secondary education.
The forms of work for self-education are proposed. The ways to improve professional development of specialists of social-pedagogical sphere are generalized. It has been established that professional development of social pedagogue involves purposeful activity that will promote its professional self-realization and self-improvement.