У дисертації здійснено цілісний науковий аналіз проблеми формування готовності до професійного саморозвитку майбутніх учителів початкової школи в освітньому середовищі педагогічного коледжу. Проведений теоретико-методологічний аналіз проблеми професійного саморозвитку майбутніх учителів початкової школи в освітньому середовищі педагогічного коледжу дозволив розглянути її змістові характеристики з позиції таких наукових підходів: акмеологічного, аксіологічного, діяльнісного, культурологічного, особистісно-орієнтованого, синергетичного, системного. Доведено, що особистісний і професійний саморозвиток необхідно розглядати у тісному взаємозв’язку, оскільки професійний розвиток є продовженням загального розвитку людини.
The holistic scientific analysis of the problem of formation of the future primary school teacher preparedness for the professional self-development in the educational environment of the pedagogical college is carried out in the dissertation. Theoretical and methodological analysis of the issues of a future primary school teacher’s professional self-development in the educational environment of the pedagogical college, which had been carried out, allowed to consider its content characteristics on the positions of such scientific approaches as acmeological, axiological, andragogical, synergistic, personality-oriented, activity-based, culturological and systemic ones. It has been revealed that personal and professional self-development should be considered in a close relationship, since professional development is a continuation of the general development of a person.