У даній статті висвітлено ефективність використання малих форм активного відпочинку для підвищення
розумової працездатності учнів початкових класів впродовж навчального дня. Виявлено, що в учні других-третіх класів
починаючи з другого уроку розвивається стійка тенденція щодо стомленості організму. Особливо втома організму
дітей розвивалася на уроках математики, і зокрема, якщо вони були передбачені розкладом занять на третьому чи
четвертому уроці. Розвитку процесів втоми дітей цього віку сприяло також тривалість уроку 45 хв, замість рекомендованих МОН України 40 хв., тому що дзвоник у школі відрегульований для усіх класів 45 хв. Виконання спеціально
підібраних фізичних вправ на уроках у вигляді фізкультурної хвилинки чи фізкультурної мікропаузи сприяло зменшенню
впливу процесів втоми на організм дітей.
В данной статье освещено
эффективность использования малих форм активного отдыха для повышения умственной работоспособности
учеников начальних клас сов в течение ученого дня. Выявлено, что в учеником вторых-третих классов развивается
устойчивая тенденция утомления организма. Особенно утомление организма детей происходило на уроках
математики, и особенно, когда они были предусмотрены расписанием занятий на третьем или четвертом уроке.
Развитию процессов утомления детей этого возраста способствовало такж продолжительность урока 45 мин,
вместо рекомендованых МОН Украины 40 мин., потому что звонок в школе отрегулирован для всех классов 45 мин.
Выполнение специально подобраных физических упражнений на уроках ввиде физкультурной минутки или
физкультурной микропаузы способствовало уменьшению влияния процессов утомления на организм детей.
This article highlights the effectiveness use of small forms of active recreation to increase mental
working capacity of primary school students during the school day. It was found that the students of the second and third grades
starting from the second lesson a steady tendency to fatigue of the body develops. Especially children's fatigue developed in math
lessons, and in particular if they were scheduled for the third or fourth lesson. The duration of the lesson also contributed to the
development of fatigue processes in children of this age 45 minutes, instead of the recommended 40 minutes of the Ministry of
Education and Science of Ukraine, because the school bell rang adjusted for all classes 45 minutes Execution of specially selected
physical exercises in lessons in the form of a physical education minute or physical education micropause helped reduce the impact
of fatigue on the body of children.
One of the urgent problems of modern pedagogy is scientific substantiation of rational motor regime of children and
adolescents. Studies in recent years suggest that the cause is the most common diseases, physical development disorders and
functional state of the body of schoolchildren is increasingly becoming motor insufficiency experienced by the body of children.