У статті розкрито поняття “пізнавальна активність” та “проблемна ситуація” у науковопедагогічній літературі та погляди вчених щодо їх розуміння. Виокремлюються чотири компоненти
проблемної ситуації, які мають місце у контексті нашого дослідження. Визначається кілька способів
створення проблемних ситуацій або завдань та їх типологія. Встановлено, що функціонування будь-якої
явної проблемної ситуації, розпочинаючись з моменту виникнення і завершаючись моментом зняття її в
пізнавальній активності в процесі діяльності учня, має (двоскладовий) характер.
В статье раскрыто понятие “познавательная активность” и “проблемная ситуация” в научнопедагогической литературе и взгляды ученых относительно их понимания. Выделяются четыре
компонента проблемной ситуации, которые имеют место в контексте нашего исследования.
Определяется несколько способов создания проблемных ситуаций или задач и их типология. Установлено,
что функционирование любой явной проблемной ситуации, начиная с момента возникновения и
заканчиваясь моментом снятия ее в познавательной активности в процессе деятельности ученика, имеет
двухуровневый характер.
In the article the concept of “cognitive activity” and “problem situation” in the scientific-pedagogical
literature is described. The four components of the problem situation, which take place in the context of our
research, are distinguished. There are several ways to create problem situations or tasks and their typology which
are described in the article. It has been established that the functioning of any explicit problem situation, starting
from the moment of its occurrence and ending with the moment of its removal in cognitive activity in the course of
the student’s activity, has two-componen) phase.