ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Карпенко, Катерина | |
dc.contributor.author | Гулевський, Сергій | |
dc.date.accessioned | 2020-07-14T12:12:13Z | |
dc.date.available | 2020-07-14T12:12:13Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Карпенко К. Освітня функція документальних телевізійних серіалів : філософське осмислення / К. Карпенко, С. Гулевський // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. – № 2 (25). – C. 273-286. | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30455 | |
dc.description.abstract | The television series are viewed from the perspective of their potential educational role. It is noted that television as a whole, and separately its component the television series, remain an influential form of media communication of our time, despite the diversification of the delivery channels of the media message and the rapid spread of digital devices.In the complex hierarchy of TV formats, genres and niches, the television educational series, when it had being appear, became a hybrid documentary broadcast format. Considering the specificity of the video footage, television as a media is characterized by a high potential for reliable reflection of reality (another thing is how television channels operate on this potential). It is no wonder, then, that scientific documentary, as a genre, existed since the “pre-television” era.The focus is on documentary television series that can directly perform educational functions. It is generalized the idea of creating of the television series that are specifically designed for educational purposes and which can be part of relevant educational programs. It is substantiated the expediency of using educational serials on special educational television channels that are already operating abroad and just beginning to develop in Ukraine. It is emphasized that in the broad sense of the word, all television series, even entertaining ones, have a certain educational function – through the translation of certain ideas, values and patterns of behavior embodied by the characters of these serials.Typical popular documentary series of recent decades have been analyzed in terms of their specific educational functions. It is substantiated that documentary serials of the present day are able to relay information of a household, scientific and educational value, which should partially rehabilitate both television and television series for educational functions, which are guarded by the culture of any level of the organization.Despite belonging to one television format, science and education serials communicate at the level of iconic and index characters, and more entertaining reality shows are saturated with symbolic signs. Because of their conventionality, uncertainty, to some extent, nebula, these shows widen the range of potential interpretations, so they can target a flexible and fragmented audience. | ua |
dc.description.abstract | Розглянуто телевізійні серіали під кутом зору їхньої потенційної освіт-ньої ролі. Зазначено, що телебачення в цілому, і окремо його складова части-на – телевізійний серіал, залишаються впливовою формою медіакомунікації нашого часу, незважаючи на диверсифікацію каналів доставки медійного по-слання та стрімке поширення цифрових пристроїв.У складній ієрархії форматів, жанрів та ніш телебачення, телевізійний освітній серіал, коли такий з’являється, належить до гібридного формату до-кументального мовлення. З огляду на специфіку відеоматеріалу, телебачення як медіа характеризується високим потенціалом достовірного відображення реальності (інша справа, як цим потенціалом оперують телеканали). Тому не дивно, що наукова документалістика, як жанр, існує ще з «дотелевізійної» доби.Увагу зосереджено на документальних телевізійних серіалах, які можуть прямо виконувати освітні функції. Узагальнено ідею створення телевізійних серіалів, які спеціально призначені для виконання освітніх завдань і можуть бути частиною відповідних освітніх програм. Обґрунтовано доцільність ви-користання освітніх серіалів на спеціальних освітніх телевізійних каналах, які вже функціонують за кордоном і лише починають розвиватися в Україні. Наголошено на тому, що у широкому сенсі слова усі телевізійні серіали, навіть розважальні, виконують певною мірою освітню функцію – через тран-сляцію певних ідей, цінностей та зразків поведінки, які втілюють персонажі цих серіалів. | ua |
dc.description.abstract | Рассмотрены телевизионные сериалы с точки зрения их потенциаль-ной образовательной роли. Отмечено, что телевидение в целом, и отдельно его составная часть – телевизионный сериал, остаются влиятельной формой медиакомуникации нашего времени, несмотря на диверсификацию каналов доставки медийного послания и стремительное распространение цифровых устройств.В сложной иерархии форматов, жанров и ниш телевидение, телевизионный образовательный сериал, когда такой появляется, относит-ся к гибридному формату документального вещания. Учитывая специфику видеоматериала, телевидение как медиа характеризуется высоким потен-циалом достоверного отражения реальности (другое дело, как этим потен-циалом оперируют телеканалы). Поэтому неудивительно, что научная до-кументалистика, как жанр, существует еще с «дотелевизионного» времени.Внимание сосредоточено на документальных телевизионных сериа-лах, которые могут прямо выполнять образовательные функции. Обоб-щена идея создания телевизионных сериалов, которые специально предназначены для выполнения образовательных задач и могут быть частью соответствующих образовательных программ. Обоснована целе-сообразность использования образовательных сериалов на специальных образовательных телевизионных каналах, которые уже функционируют за рубежом и только начинают развиваться в Украине. Отмечено, что в ши-роком смысле слова все телевизионные сериалы, даже развлекательные, выполняют в определенной степени образовательную функцию – через трансляцию определенных идей, ценностей и образцов поведения, которые воплощают персонажи этих сериалов. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | media communication | ua |
dc.subject | education | ua |
dc.subject | television series | ua |
dc.subject | documentary series (docu-soap) | ua |
dc.subject | медіа комунікація | ua |
dc.subject | освіта | ua |
dc.subject | телесеріал | ua |
dc.subject | документальний серіал | ua |
dc.subject | едиакоммуникация | ua |
dc.subject | образование | ua |
dc.subject | телесериал | ua |
dc.subject | документальный сериал | ua |
dc.subject.classification | 37.018 | ua |
dc.title | Освітня функція документальних телевізійних серіалів: філософське осмислення | ua |
dc.title.alternative | Educational Function of Documentary Television Series: Philosophical Understanding | ua |
dc.type | Article | ua |