The paper is devoted to examine the analytic tools for understanding the social and cultural processes. To analyze the influence of the social and cultural environment on some
fixed economic, administrative, statebuilding, educational, informational and communicative process the notion of the matrix effect is intro duced. It is defined as «imprinting», when the
well-known political, civil, economic, educa tional and other institutions under the influence of introduced form outside obtain a certain form. Three types of the matrix effect (the family pattern, the ship pattern, and the sport pattern) were depicted as they represent the most common patterns of the social organization. The matrix is perceived not only as a form, but also as a pattern of certain kind of mass activity, and the symbol of existing institutions on individual daily level. The methodological possibilities of specific matrix mode of the social philosophy researches are examined. A necessity to utilize the matrix effect for describing the multidimensional phenomena such as society was highlighted.
Стаття присвячена визначенню методологічного інструментарію для вивчення соціокультурних процесів. Щоб проаналізувати вплив соціокультурного середовища на економічні, адміністративні, державотворчі, освітні, інформаційні та комунікативні процеси, вводиться поняття матричного ефекту, що розуміється як «відбиток», в результаті якого основні політичні, громадянські, економічні та інші структури та інститути під дією зовнішніх впливів набувають певної форми. Три типи матричного ефекту (моделі сім’ї, корабля та спорту) проаналізовані як найбільш загальні моделі соціальної організації. Соціокультурна матриця презентована не тільки як форма, але й як патерн певного типу масової активності, а також як символ існуючих інститутів на індивідуальному повсякденному рівні. Показано методологічно-інструментальне значення матричного ефекту в соціально-філософських дослідженнях, а також можливості його використання для опису багатовимірних феноменів, таких, наприклад, як суспільство.
Статья посвящена определению методологического инструментария для изучения социокультурных процессов. Чтобы проанализировать влияние социокультурной среды на экономические, государственно-административные, образовательные, информационные и коммуникативные процессы, вводится понятие матричного эффекта, понимающееся как «отпечаток», в результате которого основные политические, гражданские, экономические и другие структуры и институты под влиянием внешних воздействий приобретают определенную форму. Три типа матричного эффекта (модели семьи, корабля и спорта) проанализированы как наиболее общие модели социальной организации. Социокультурная матрица представлена не только как форма, но и как паттерн определенного типа массовой активности, а также как символ существующих институтов на индивидуальном повседневном уровне. Показано методологическо-инструментальное значение матричного эффекта в социально-философских исследованиях, а также возможности его использования для описания многомерных феноменов, таких, например, как общество.