Интервью д.филос.н, профессора Марины Препотенской с французским философом, учеником Ж. Делеза Андре Масс-Стамберже (Andre2 Masse-Stamberger) и философом и культурологом Ольгой Панченко, выпускницей Парижской Высшей школы социальных наук EHESS. Беседа состоялась в философском «Кафе маяков» Парижа. В ходе интервью с французскими философами Андре Масс-Стамберже и Ольгой Панченко обсуждаются коммуникативные формы практической философии: кафе-фило, кино-фило, открытые конференции, философское консультирование, затрагивается вопрос специфики философского образования во Франции. Сближение философии и психологии вызывает контроверсийные мнения; при этом отмечено, что популярность в Европе восточной философии и сопровождающих духовных практик демонстрирует возможный симбиоз данных научных сфер. Раскрыты суть и задачи философского кафе как внеакадемической формы философствования, определены его коммуникативные параметры: наличие модератора и таймера выступлений, свободный выбор темы, интерактивное обсуждение, коллегиальное резюмирование. Специфика философского образования во Франции отражена в развитии проектов философии для детей (философское ателье Бриджит Лаббе, диалогика Оскара Бренифье), в недопустимости плагиата, в приоритете изучения первоисточников, дробной дифференциации программ и наращивании дискурсивных форм обучения. Итогом интервью является подтверждение острой актуальности практической философии в русле экзистенциального и цивилизационного выбора человечества.
В інтерв’ю з французькими дослідниками – філософом Андре Масс-Стамберже та культурологом Ольгою Панченко обговорюються комунікативні форми практичної філософії, як то кафе-філо, кіно-філо, відкриті конференції, філософське консультування та питання специфіки філософської освіти у Франції. Зближення філософії та психології викликає контроверсійні думки; при цьому відмічено, що популярність у Європі східної філософії та супроводжуючих духовних практик демонструє можливий симбіоз даних наукових сфер. Розкрито суть та задачі філософського кафе як позаакадемічної форми філософування, визначено його комунікативні параметри: наявність модератора і таймера виступів, вільний вибір теми, інтерактивне обговорення, колегіальне резюмування. Специфіку філософської освіти у Франції відображено у розвитку проектів філософії для дітей (філософське ательє Бріджит Лаббе, діалогіка Оскара Бреніфьє), у неприпустимості плагіату, пріоритеті вивчення першоджерел, дрібній диференціації програм і нарощуванні дискутивних форм навчання. Висновком інтерв’ю є підтвердження гострої актуальності практичної філософії в екзистенціальному та цивілізаційному виборі людства.
The article is presented in the form of an interview with French philosophers Andre Masse-Stamberger and Olga Panchenko. It discusses the problems of practical philosophy in some communicational forms as cafe-philo, cinema-philo, open conferences, philosophical consulting. The particularity of philosophical education in French universities are also covered in the paper. During the conversation, it was found that interdisciplinary connections of philosophy and psychology produce controversial opinions and require a more thorough elaboration of adjacent definitions; at the same time, it was pointed out that Oriental philosophy (and spiritual practices which are related to it) is gaining popularity in modern Europe which gives example of a possible symbiosis of these scientific fields. The nature and key objectives of a philosophical cafe as an extra-academic place of philosophical practice has been discovered. Its distinctive features are an existence of a professional moderator, a strict conversational timing, a free choice of topics, an interactive discussion and a freedom of speech in a form of an equitable polylogue, a summary and an online report of activity. The Cafe-philo is also a process of a collegial search for the truth and an instrument of communication between intellectuals which creates a premise for further co-creation and cooperation. The opening of these discourses of practical philosophy for a wide audience demonstrates a high level of tolerance and democracy of the their members. The article identifies the philosophical aspect of masterpieces of the world cinematography that is embedded in the basis of a cinema-philo discourse in which the problems illustrated in a film are extrapolated on the topical problems of our time during its after-watching discussion. The particularity of the French educative projects of practical philosophy for children such as philosophical ateliers, meetings and discussions following the ideas of Bridgit Labbe and Oscar Brenifier have been found.
Some features of the French education at universities are the following: a zero plagiarism tolerance in student texts, the priority of a deepened learning of primary sources, a multiplicity of programs, step-by-step course’ validation and a growth of a teaching in form of discussion. The main inference of the interview is the idea of a trending of practical philosophy in the existential and civilizational choice of humanity.