Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Філософсько-педагогічні розвідки Яна Амоса Коменського і Григорія Сковороди: нагадування про сенс і призначення освіти

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Култаєва, М. Д.
dc.date.accessioned 2020-06-04T14:35:23Z
dc.date.available 2020-06-04T14:35:23Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Култаєва, М. Д. Філософсько-педагогічні розвідки Яна Амоса Коменського і Григорія Сковороди : нагадування про сенс і призначення освіти / М. Д. Култаєва // Філософія освіти. Philosophy of Education : науковий часопис / Інститут вищої освіти НАПН України, НПУ імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2017. – № 2 (21). – C. 169-193. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/29275
dc.description.abstract У статті розглядаються розбіжності і спільні моменти філософсько-педагогічних поглядів Я. А. Коменського і Г. C. Сковороди та їхнього розуміння сенсу і призначення освіти. Їх уявний філософський діалог розкриває значущість зовнішньої і внутрішньої свободи для духовного розвитку людини. Особлива увага приділяється онтоантропологічним характеристикам освіти, які формувались в європейській традиції упродовж ХVІІ- ХVІІІ століть, передусім ідеї покращення світу. Практики неформальної освіти Сковороди, на відміну від «Великої дидактики» Коменського, розгортаються не у просторі школи, а у просторі життєвого світу і відповідають постсекулярним тенденціям еволюції сучасної культури, а також містять у собі критику ранніх проявів напівосвіти, які виникали в урбаністичному просторі європейської культури через домінування релігійної формальної освіти. ua
dc.description.abstract В статье рассматриваются расхождения и общие моменты философско-педагогических воззрений Я. А. Коменского и Г. С. Сковороды, а также их понимания смысла и предназначения образования. Их воображаемый философский диалог раскрывает значимость внутренней и внешней свободы для духовного развития человека. Особенное внимание уделяется онтоантропологическим характеристикам образования, представления о которых формировались в течение ХVII-ХVIII вв., и прежде всего идее улучшения мира. Практики неформального и информального образования Сковороды, в отличие от «Великой дидактики» Коменского, развертываются не в пространстве школы, а в пространстве жизненного мира и соответствуют постсекулярным тенденциям эволюции современной культуры, а также содержат в себе критику ранних проявлений полуобразования, которые возникали в европейском урбанистическом пространстве вследствие до-минирования догматизированного религиозного образования, за которым утвердился статус формального. ua
dc.description.abstract The article considers diversities and converges moments of the philosophical and pedagogical views of J. A. Comenius and G. S. Skoworoda and their understanding of sense and vocation of the education. The fiction of their philosophical dialog is showing the importance of the external and internal freedom for the spiritual development of human. The main attention is focused on the ontological and anthropological characteristics, which was formed in the European tradition during XVII–XVIII centuries, especially to the idea of the improvement of the world. The practices of the Skovoroda’s non- formal and informal education (in comparison with the “Great Didactic”) are developed as a rule not in the space of the school, but in the space of the life world accordingly to the post-secular tendencies. They represents also the critic of the early appearances of the half-education, which as the consequence of the dominance of the official religious formal education were coming into being in the urban space of the European culture. The institutional changes of the educational systems, which are taking place in the post-secular transformations of the modern societies, can be better understand by reinterpretation of philosophical and pedagogical classical works of early Modernity, that gained experience to combine secular senses with the theological ideas. Philosophical pedagogic as well of Comenius, so else of Skoworoda had showed hybrid and synthetic forms of their later post-secular application in the educational practices. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject філософська педагогіка ua
dc.subject Коменський ua
dc.subject Сковорода ua
dc.subject дидактика ua
dc.subject шлях світла ua
dc.subject свобода ua
dc.subject школа ua
dc.subject неформальна освіта ua
dc.subject покращення світу ua
dc.subject философская педагогика ua
dc.subject Коменский ua
dc.subject путь света ua
dc.subject неформальное образование ua
dc.subject улучшение мира ua
dc.subject philosophical pedagogics ua
dc.subject Comenius ua
dc.subject Skoworoda ua
dc.subject didactic ua
dc.subject way of the light ua
dc.subject freedom ua
dc.subject school ua
dc.subject informal education ua
dc.subject emendation of the world ua
dc.subject.classification 37.012.1 ua
dc.title Філософсько-педагогічні розвідки Яна Амоса Коменського і Григорія Сковороди: нагадування про сенс і призначення освіти ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу