У роботі представлено нарис компактної системи філософської етики, що спирається на психологічно-феноменологічне проникнення в структуру людських цінностей. Продовжуючи традицію раціоналістичної філософії Львівсько-варшавської школи, автор робить методологічні розрізнення: опису, оцінки та норм і вимог, – а також розглядає проблему психологічного тиску. На відміну від традиційного стилю етичних трактатів, автор строго розрізняє опис як основу наукового тексту, опис та оцінку – як етичного та опис, оцінку і тиск – як педагогічного чи пропагандистського, вибираючи, суто етичний стиль викладу, обмежений описом і оцінкою. Для реєстрації автор вибирає так звані «аутотелічні» цінності, а також бере до уваги зв’язок між відчуттям цінності та відчуттям її відсутності (потреби), який є одним із принципів реєстрації. Класифікація цінностей здійснюється за принципом їхнього поділу на цінності вітальні та цінності духовні. До неї автор додає класифікацію цінностей згідно людської чутливості, ділячи їх на цінності власної структури, зв’язків з іншими людьми та зв’язків з позалюдським оточенням. У контексті поданої раціоналістичної системи етики, автор обговорює проблему ідеалізму, реалізму та утилітаризму, а також значення символічного мислення, що виражається у вигляді так званих «постанов». На основі зроблених класифікацій автор формулює основний ієрархічний закон та розглядає конкретні ситуації, які ілюструють його дотримання та порушення (як, наприклад, ситуації перевершення вітальних позицій та ситуації девальвації духовних цінностей), а також формулює низку так званих «ситуативних правил» морально доброї (етичної) поведінки. Друкується зі значними скороченнями.
В работе представлен очерк последовательной и компактной системы философской этики, опирающейся на психологично-феноменологическое проникновение в структуру человеческих ценностей. Продолжая традицию рационалистической философии Львовско-варшавской школы, автор методологически различает описание, оценку и норму (требование), а также рассматривает проблему психологического давления. В отличие от традиционного стиля этических трактатов, автор различает описание как основу научного текста, описание и оценку – как этического, описание, оценку и давление – как педагогического или пропагандистского, выбирая этический стиль изложения, ограниченный описанием и оценкой. Для регистрации автор выбирает т.н. «аутотеличные» ценности, а также учитывает связь между ощущением ценности и ощущением её отсутствия (потребности), являющуюся одним из принципов регистрации. Классификация ценностей реализуется по принципу их деления на ценности витальные и духовные. К ней автор добавляет классификацию ценностей согласно человеческой чувствительности, разделяя их на ценности собственной структуры, связей с другими людьми и связей с внечеловеческим окружением. В контексте представленной рационалистической системы этики, автор обсуждает проблему идеализма, реализма и утилитаризма, а также значение символического мышления, выражающегося в виде т.н. «постановлений». На основе разработанных классификаций автор формулирует основной иерархический закон этики и рассматривает конкретные ситуации, иллюстрирующие его выполнение и нарушение (как напр., ситуации превышения витальных позиций и ситуации девальвации духовных ценностей), а также формулирует ряд т.н. «ситуативных правил» морально доброго (этичного) поведения. Печатается со значительными сокращениями.
The paper presents an essay of a compact system of philosophical ethics, based on the psychological and phenomenological penetration into the structure of human values. Continuing the tradition of the rationalist philosophy of the Lviv-Warsaw School, the author makes methodological distinctions: description, evaluation, norms and requirements – and also considers the problem of psychological pressure. Unlike the traditional style of ethical treatises, the author strictly distinguishes the description as the basis of the scientific text, description and evaluation – as ethical and description, assessment and pressure – as pedagogical or propagandistic, choosing a purely ethical style of presentation, limited description and evaluation. For registration the author chooses the so-called “Auto-titel” values, and also takes into account the connection between the sense of value and the sense of its absence (needs), which is one of the principles of registration. Classification of values is carried out on the principle of their division into the values of the living room and spiritual values. To her, the author adds a classification of values according to human sensitivity, dividing them into the values of their own structure, connections with other people and connections with non-human environment. In the context of the submitted rationalist system of ethics, the author discusses the problem of idealism, realism and utilitarianism, as well as the significance of symbolic thinking, which is expressed in the form of so-called “Resolutions”. Based on the classifications made, the author formulates the main hierarchical law and examines specific situations that illustrate his observance and violation (for example, situations of overcoming the welcome positions and the situation of the devaluation of spiritual values), and also formulates a series of so-called “Situational rules” of morally good (ethical) behavior.
Reprinted with significant reductions.