The article is a brief review of presentations at the international symposium of the Central European Philosophy of Education Society in Slovakia in 2016: “Continental Pedagogy: Its Problems and Challenges Through the Lens of History and Philosophy”. The work of two sections is analyzed. One of them is devoted to continental pedagogy in its regional and historical aspects; the participants of the second sections analyzed the philosophical problems of continental pedagogy. Understanding contemporary educational processes through interaction of the pedagogical and philosophical research traditions is not only powerful impetus for the deployment of innovative trends in education, but it also creates a conceptual framework for interdisciplinary dialogue between pedagogy and philosophy, as it is in the case, for example, with philosophy of education.
В статті презентований короткий оглядвиступів на міжнародному симпозіумі Центрально-європейського товариства філософів освіти в Словаччині 2016 року, тема якого — «Континентальна педагогіка: її проблеми та виклики крізь призму історії та філософії». Висвітлюється робота двох секцій. На одній розглядалася континентальна педагогіка в її регіональному та історичному аспектах, на другій аналізувалися філософські проблеми континентальної педагогіки. Осмислення сучасних освітніх процесів шляхом зустрічної взаємодії педагогічної і філософської дослідницьких традицій не лишень надає потужного імпульсу для розгортання інноваційних тенденцій в освіті, але й створює концептуальні засади для міждисциплінарного діалогу міжпедагогікою і філософією, що виявилося у виникненні філософії освіти.