Автором статті здійснено аналіз сучасного стану організації педагогічної практики студентів спеціальності 013 «Початкова освіта» освітніх рівнів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича на предмет її професійної спрямованості для підготовки майбутнього вчителя початкової школи до інклюзивного навчання учнів.
Проведено огляд Робочих програм практичної підготовки та бґрунтовано шляхи комплексного оновлення та окреслено рекомендації щодо забезпечення взаємозв’язку і єдності теоретичної та практичної підготовки майбутнього вчителя початкової школи до інклюзивного навчання учнів у системі формальної освіти.
Автором статьи осуществлен анализ современного состояния организации педагогической практики студентов специальности 013 «Начальное образование» образовательных уровней первого (бакалаврского) и второго (магистерского) Черновицкого национального университета им. Ю. Федьковича на предмет ее профессиональной направленности для подготовки будущего учителя начальной школы к инклюзивному обучению учащихся. Обоснованы пути комплексного обновления и обозначены рекомендации по обеспечению взаимосвязи и единства теоретической и практической подготовки будущего учителя начальной школы к инклюзивному обучению учащихся в системе формального образования.
The author of the article analyzes the current state of organization of pedagogical practice of students of specialty 013 "Elementary education" of educational levels of the first (bachelor's) and second (master's) Chernivtsi National University named after Y. Fedkovich for the purpose of her professional orientation for the preparation of a future elementary school teacher . The relevance of the problem of practical training of the future elementary school teacher in the formal education system is revealed. It is proved that professional preparation of the future elementary school teacher for inclusive teaching of students in the process of pedagogical practice is extremely necessary through the argumentation and methodological tools. Ways of comprehensive updating are outlined and recommendations are made to ensure the interconnection and unity of theoretical and practical preparation of the future elementary school teacher for inclusive teaching of students in formal education. Of course, if the article outlines recommendations for each type of teaching and production practices, as well as the relationship between the components of this readiness and the student activity levels, a positive impact on the integrative readiness of the future elementary school teacher for inclusive student learning will be made. The author sees the prospect of further research in attracting a future elementary school teacher to informal inclusive practice as an innovative resource for modernizing the content of vocational training.