У статті розглянуто проблему формування корекційно-педагогічної компетентності вчителя початкових класів загальноосвітнього закладу з інклюзивною формою навчання.
Сформульовано психолого-педагогічні умови досягнення позитивних результатів корекційно-формувального навчання. Визначено напрямки та етапи формування корекційно-педагогічної компетентності вчителя початкових класів, підтверджено ефективність запропонованої методики.
Розроблена та обгрунтована торетично структура корекційно-педагогічної компетентності вчителя початкових класів загальноосвітнього закладу в процесі професійної перепідготови, яка передбачає поетапне формування когнітивного, мотиваційного, рефлексивного та операційного компонентів.
В статье рассмотрена проблема формирования коррекционно-педагогической компетентности учителя начальных классов общеобразовательного учреждения с инклюзивной формой обучения. Сформулированы психолого-педагогические условия достижения положительных результатов коррекционного обучения. Определены направления и этапы формирования коррекционно-педагогической компетентности учителя начальных классов, подтверждена эффективность предложенной методики. Разработана и обоснована торетично структура коррекционно-педагогической компетентности учителя начальных классов общеобразовательного учреждения в процессе профессиональной переподготовки, которая предусматривает поэтапное формирование когнитивного, мотивационного, рефлексивного и операционного компонентов.
The article addresses the problem the formation of special educational competence of inclusive primary school educational institutions teachers. The features of the problem of inclusive education of children with special needs in regular schools are determined. Conceptual and categorical apparatus are clarified and generalized. Criteria and levels of correctional and pedagogical competence are determined. The theoretical reason of forming experiment, organizing forms, principles and technique content are represent. Psycho-pedagogical conditions for achievements of special education positive results are described. Main directions end stages of primary school teachers’ special-pedagogical competence formation are determined, the research results of experimental work are generalized, effectiveness of proposed technique is confirmed statistically. The practicability and effectiveness of proposed technique of regular primary school teachers’ special educational competence formation is proven.
The problematic issues in the field of inclusive education for children with disabilities in integrated schools, the modern experience of educational integration in Ukraine and abroad, analysis and synthesis of training and methodological support of inclusive education, the study of sensory characteristics of inclusive classes, organization and methodological support of the process of touch education for children with disabilities in inclusive education curriculum are developed.