The article is devoted to the research of the formation of professional competencies among students of technical universities. The issues of training a professionally competent specialist are disclosed in the article. The research by scientists on
the formation of competency issues regarding various activities is analyzed in detail. After analyzing the scientific psychological
and pedagogical literature it was revealed that at the moment the generally methodological guidelines for the formation and use
of funds of assessment tools for assessing competencies have not yet been formed. In particular, among scientists there is no
single view on the concept meaning of «competence», «competency» and a clear idea of their relationship. The approaches and forms of work that can meet the current student demand and form the necessary competencies, professional and personal qualities of future specialists are considered in the article. It has been established that it becomes mandatory not only to use new scientific knowledge in the educational process, but also to include creative search in educational activities.
The feasibility of using the competence approach in the vocational training of students of technical universities is substantiated. The theoretical aspects of the system for assessing the level of professional competence are analyzed. The approaches to the interpretation of the concepts of "competency" and "competence" to the characteristic levels of their formation and definition criteria in the scientific and pedagogical literature are considered. The article notes that competence is a personal property of a person, the potential ability and willingness of an individual to cope with various tasks that are formed in the activity and integrate the semantic attitude to it. The main qualities and criteria of technological effectiveness of the educational process at the university are clearly described in the article. It is reasonably indicated that the scientific and methodological support of vocational training doesn’t keep pace with the rapid development of information technologies in the field of education, requires the modernization of the training of future specialists. Therefore, further research is required to identify the factors and conditions for the formation of professional competence using network technologies.
Статтю присвячено дослідженню процесу формування професійних компетенцій у студентів технічних закладів
вищої освіти (ЗВО). У статті розкрито питання підготовки професійно компетентного фахівця. Докладно проаналізовано дослідження науковців щодо формування питань компетенції відносно різних видів діяльності. Після аналізу наукової психолого-педагогічної літератури виявлено, що на даний момент ще не сформовано загальноприйнятих методичних установок з формування і застосування фондів оціночних засобів для оцінки компетенцій. Зокрема, серед науковців немає єдиного погляду на зміст понять «компетентність», «компетенція» та чіткого уявлення про їх співвідношення. У статті розглянуті підходи та форми роботи, які можуть задовольнити сучасний попит студентів, сформувати необхідні компетентності, професійно-особистісні якості майбутніх фахівців. З’ясовано, що обов’язковим стає не тільки використання у навчальному процесі нових наукових знань, але й включення творчого пошуку в освітню діяльність. Обґрунтовано доцільність використання компетентнісного підходу в професійному навчанні студентів технічних ЗВО. Проаналізовано теоретичні аспекти системи оцінки рівня сформованості професійних компетенцій. Розглянуто підходи до тлумачень понять «компетентність» і «компетенція», до характеристики рівнів їх сформованості та критеріїв визначення в науково-педагогічній літературі. У статті зазначається, що компетенція є особистісною властивістю людини, потенційною здатністю і готовністю індивіда справлятися з різними завданнями, що формуються в діяльності й інтегрують ціннісно-смислове ставлення до неї. У статті чітко охарактеризовано основні якості та критерії технологічності освітнього процесу у ЗВО. Зазначено, що науково-методичне забезпечення професійного навчання не встигає за швидким розвитком інформаційних технологій у сфері освіти, що вимагає модернізації професійної підготовки майбутніх фахівців, тому потребує подальшого дослідження виявлення факторів та умов формування професійної компетентності засобами мережевих технологій.