Проаналізовано сутність і роль самостійної діяльності студента з позицій новітніх та альтернативних напрямів у системі педагогічних наук. Висвітлено доцільність класифікації й типології самостійної діяльності студента за галузями в системі педагогічних наук. Показано, що поняття самостійної діяльності посіло важливе місце у змісті відроджених або новостворених галузей педагогічної науки, оскільки професіонал формується значною мірою власне в процесі самостійної діяльності. У контексті педагогічної праксеології самостійна діяльність студента становить систему дій, операцій, які спрямовані чітко на досягнення мети, оскільки лише в процесі самостійної діяльності виробляються міцні, раціональні знання, які ведуть до успішних дій. Розглянуто ефективні системи, що відображають сутність постнекласичної педагогіки, де самостійна діяльність розглядається в контексті педагогічної імпровізації, ігрової і рольової педагогіки. Самостійну діяльність у контексті кібернетичної педагогіки розглянуто з позиції самоуправління системами. Показано особливості самостійної діяльності студента у контексті енергоінформаційної педагогіки, яка акцентує увагу на енергетичних можливостях людини. Охарактеризовано самостійну діяльність студента у змісті таких науково-педагогічних дисциплін, як педагогіка розумного балансу, педагогіка успіху, електронна, креативна педагогіка тощо. У контексті самостійної діяльності студентів музейна педагогіка є досить перспективною, оскільки для більшості професій використання методів, засобів і можливостей музейної педагогіки є особливо важливим у самостійній діяльності. Педагогіка успіху базується на оптимальній кількості знань і умінь, виборі тих фактів і фактичних знань, які дають змогу їх ефективно застосовувати в професійній діяльності. У контексті е-педагогіки самостійна діяльність студентів повністю перебуває у площині сучасних інформаційних засобів навчання. Для креативної педагогіки самостійна діяльність є надійним засобом переходу студента як слухача чи споживача інформації до її творчого опрацювання та використання.
The sense and the role of the independent activity of students in terms of new and alternative approaches in the system of pedagogical sciences has been analyzed. The necessity of classification and typology of independent activity of a student
according to branches in the system of pedagogical sciences is highlighted. It has been found out that the issue of independent
activity is of the great importance among renovated or newly created branches of pedagogical sciences since a professional
is formed to a certain extent in the process of independent activity. Within the context of pedagogical praxeology the independent activity makes up the system of actions and operations which aim at achieving the exact goal as far as only in the process of independent activity profound and rational knowledge is maintained which leads to successful actions. Effective systems which reflect the essence of post-non-classical pedagogics where independent activity is considered in terms of pedagogical improvisation, game and role pedagogics is investigated. Independent activity in the context of cyber pedagogics is described in terms of self-governing systems. The peculiarities of independent activity of students in the terms of energy-information pedagogics which emphasizes on the energetic possibilities of a person has been determined. The independent activity of students in the context of such scientific-pedagogic subjects as pedagogics of smart balance, pedagogics of success, e-pedagogics, creative pedagogics etc. is characterized. Museum pedagogics is rather promising in terms of independent activity as the usage of methods, means and possibilities of museum pedagogics is of the utmost importance for most professions. Pedagogics of success is based on the substantial amount of knowledge and skills, the choice of such facts and real knowledge which enables their effective usage in professional activity. In the context of e-pedagogics the independent activity of students envisages an application of modern information means of learning. For creative pedagogics the independent activity is a reliable means of transformation from a student as a listener or consumer of information to its creative working out and using.