У статті розглядається сучасна польська філософія освіти / філософська педагогіка в контексті культурних змін, що відбулися в гуманітарних
науках. Польські традиції філософської педагогіки сягають щонайменше часів
романтизму і значною мірою впливають на стан сучасної рефлексії. Аналіз
основних понять засвідчує про неоднозначність і хаос в цій сфері. Для демонстрації змін, які відбулися в цій галузі в ХХ – ХХІ ст., здійснено компаративний
аналіз, що дозволив звернути увагу на дві діаметрально протилежні концепції
польських педагогів-філософів освіти:
Б. Суходольського та Я. Ґнітецького. Вони вказують
не лишень
на зв’язки
педагогіки із зовнішніми для неї соціально-політичними умовами, але також
й
на розвиток нею власних концепцій у контексті актуальних (для кожної епохи) течій гуманітаристики. В кінці статті сформульована авторська пропозиція щодо розуміння значення філософської педагогіки.
В статье рассматривается современная польская философия образования / философская педагогика в контексте происшедших в гуманитарных
науках культурных изменений. Польские традиции философской педагогики берут свое начало, как минимум, со времен романтизма и в значительной степени влияют на состояние современной рефлексии. Анализ
основных понятий
позволяет сформировать
убеждение
о неоднозначности
и хаосе в этой сфере. Для демонстрации
произошедших в этой области в
ХХ – ХХI вв. изменений в статье проведен компаративный анализ, позволивший обратить внимание на две диаметрально противоположные концепции польских педагогов-философов образования Б. Суходольского
и
Я. Гнитецкого.
Они указывают не только на связь педагогики с внешними
для нее социально-политическими условиями, но также и на развитие
ею собственных концепций в контексте актуальных (для каждой эпохи) течений гуманитаристики. В конце статьи сформулировано
авторское понимание значения философской педагогики.
The paper deals with contemporary
Polish philosophy of education /
philosophical pedagogy in the context of cultural changes that took place in the
humanities.
The
Polish traditions of philosophical pedagogy reach at least the time
of romanticism and greatly affect the state of the contemporary reflection. Analysis
of the main concepts leads to the conviction of an ambiguity and chaos in this area. To
demonstrate the changes that took place in this field in XX – XXI century the author
used the comparative analysis, that permitted to examine two diametrically opposite
concepts of Polish teachers, philosophers of education: B. Sukhodolskyi and
J. Gnitetskyi. They pointed not only at connections of pedagogy with external
for it sociopolitical conditions, but also at the development of its own concepts
in
the context of central
(for each era) humanities streams. At the end of the article
the author formulated his own understanding of the importance of philosophical
pedagogy.