У статті проаналізовано теоретичні аспекти побудови моделі забезпечення якості підготовки майбутніх вчителів музичного мистецтва у процесі інструментального навчання. Визначено сутність понять «модель» та «якість». З’ясовано, що вивчення поняття «якість» здійснюється на трьох рівнях: емпіричному (узагальнення усвідомлених фактів), гносеологічному (обґрунтування методів і прийомів, умов і критеріїв) категоріальному та науково-теоретичному (специфічному для кожної науки). Визначено основні характеристики «якості» – важливість (значущість), реалістичність (вірогідність дослідження), результативність (ступінь досягнення цілі) та ефективність (відношення результативності до затрат). Виокремлено внутрішні і зовнішні системотворчі чинники забезпечення якості у сфері вищої освіти. Одним з ефективних напрямків підвищення якості підготовки вчителів музичного мистецтва визнано формування у вищому навчальному закладі культуротворчого середовища, що виступає основою засвоєння гуманістичних цінностей, мистецьких знань, виконавських умінь і навичок.
The article analyzes the theoretical aspects of building a model to ensure the quality of training of future teachers of music in the process of instrumental learning. The essence of the concepts “model-analogue of a real existing object” and “quality – the inherent certainty of an object, which is its specificity and
distinguishes from others,” is defined. It was found out that the study of the concept of “quality” is carried out at three levels: empirical (generalization of conscious facts), epistemological (substantiation of methods and techniques, conditions and criteria) categorical and scientific-theoretical (specific to each science). The main characteristics of “quality” are determined - importance (significance), realism (probability of research), effectiveness (degree of achievement of the goal) and efficiency (ratio of effectiveness to costs). The internal and external system-forming factors of quality assurance in the field of higher education are highlighted. Negative factors inhibiting the effectiveness of education and improving its quality are considered. One of the
effective ways to improve the quality of training teachers of musical art is recognized as the formation of a cultural environment in a higher educational institution, and acts as the basis for the assimilation of humanistic values, artistic knowledge, and performing skills.