Дисертація присвячена дослідженню психологічних умов розвитку творчої
уяви старших дошкільників. Визначено теоретичні підходи до вивчення
проблеми, сутність поняття «творча уява дітей старшого дошкільного віку».
Емпірично досліджено особливості прояву та відповідні критерії розвитку
творчої уяви старших дошкільників (оригінальність образів, гнучкість образів,
швидкість створених образів, продуктивність образів), рівні її розвитку (низький,
середній, високий), психологічні умови розвитку (розвиненість пізнавальних
процесів (точність запам’ятовування, самостійність умовисновків, здатність до
узагальнень, встановлення причинно-наслідкових зв’язків) та уваги
(продуктивність та стійкість уваги); розвиненість мовлення (достатній
словниковий запас, його образність, використання художніх засобів мовлення,
нестандартність висловлювань, деталізація образів); внутрішня мотивація
старшого дошкільника до творчості (наявність пізнавального інтересу, емоційна
спрямованість творчого процесу); внутрішній план дій).
Обґрунтовано модель та розроблено й апробовано програму розвитку
творчої уяви старших дошкільників шляхом актуалізації психологічних умов її
розвитку. Експериментально підтверджено ефективність авторської програми
розвитку творчої уяви старших дошкільників, сформульовано й опубліковано
психолого-педагогічні рекомендації та методичний посібник вихователям,
психологам та батькам щодо розвитку творчої уяви у дітей старшого
дошкільного віку.
Диссертация посвящена исследованию психологических условий развития
творческого воображения старших дошкольников. Определены теоретические
подходы к изучению проблемы, сущность понятия «творческое воображение
детей старшего дошкольного возраста».
Эмпирически определены особенности проявления и соответствующие
критерии развития творческого воображения старших дошкольников
(оригинальность образов, гибкость образов, скорость созданных образов,
производительность образов), уровни его развития (низкий, средний, высокий),
психологические условия развития (развитость познавательных процессов
(точность запоминания, самостоятельность умозаключений, способность к
обобщениям, установление причинно-следственных связей) и внимания
(продуктивность и устойчивость внимания); развитость речи (достаточный
словарный запас, его образность, использование художественных средств речи,
нестандартность высказываний, детализация образов), внутренняя мотивация
старшего дошкольника к творчеству (наличие познавательного интереса,
эмоциональная направленность творческого процесса), внутренний план
действий).
Обоснована модель, разработана и апробирована программа развития
творческого воображения старших дошкольников путем актуализации
психологических условий ее развития.
Экспериментально подтверждена эффективность авторской программы
творческого воображения старших дошкольников, сформулированы и
опубликованы психолого-педагогические рекомендации и методическое пособие
воспитателям, психологам и родителям по развитию творческого воображения у
детей старшего дошкольного возраста.
The thesis is devoted to research of psychological conditions of creative
imagination development for senior preschool children. The theoretical approaches to
the study of the problem, the essence notion of «creative imagination of children of the
senior preschool age». It is investigated empirically: the features of the manifestation and the
corresponding criteria development of older preschoolers’ creative imagination (the
originality of the images, the flexibility of the images, the speed of the created images,
the productivity of the images), their development levels (low, medium, high),
psychological conditions of development (development of cognitive processes
(accuracy of memory, independence of the reasoning, generalization ability,
establishment of the cause-effect relationships) and attention (productivity and stability
of attention), the speech development (sufficient vocabulary, figurative usage of the
artistic means of speech, non-standard expressions, images specification), the internal
creativity motivation of a senior preschooler (the presence of cognitive interest, the
emotional orientation of the creative process), the inner plan of actions)).
The model was substantiated and the program of creative imagination
development of senior preschool children was developed and tested by means of
actualization of its psychological development conditions.
The efficiency of the author's program for the development of creative
imagination of senior preschool children has been experimentally confirmed and
published psychological and pedagogical recommendations and a methodological
manual for educators, psychologists and parents, regarding the development of
creative imagination of the senior preschool age children, have been formulated.