Статья фокусируется на исследованиях, выполненных в позитивном контексте теории семейного стресса, с целью обогащения научных интерпретаций и понимания «образа жизни» семей, имеющих детей с нарушениями развития. На примере методологического анализа концептов «семейной устойчивости» и «чувства когерентности» показана роль семейных ресурсов в совладании семьи со стрессом. «Образ жизни» семьи в научных моделях данной теории имеет адаптивный жизненный контекст и понимается в аспекте самоуправляемости и приобретения нового опыта, что позволяет исследователям адекватно актуализировать задачи психологической помощи семьям.
The article is focusing on the research works, performed on the positive context of the family stress theory, with the aim to enrich scientific interpretations and understanding of the “life image” of families of disabled children. Based on the methodological analysis of the concepts of “family resilience” and “sense of coherence” as a family resources inputs is shown their role in family stress coping. Family “life image” in the scientific models of family stress theory has adaptive life context and is understanding in the aspect of self controllability and acquisition a new experience, and allows investigators to be more adequate with the actualizing the target of psychological help to families.