У статті розглянуто питання становлення та розвитку адаптивної фізичної культури на історичному етапі, що охоплює період другої половини XIX та початку XX століття. Визначено, що процес становлення адаптивної фізичної культури (АФК) був тісно пов’язаний з формуванням системи спеціальної освіти для дітей із порушеннями інтелекту. Доведено, що на цьому історичному етапі відбулося включення занять з АФК у програми допоміжних шкіл у вигляді гімнастики, рухливих ігор, танців, походів, прогулянок і масажу.
В статье рассмотрены вопросы становления и развития адаптивной физической культуры в дореволюционный период. Отмечено, что процесс становления физической культуры был тесно связан с формированием системы специального образования для детей с нарушениями интеллекта. Доказано, что в этот период состоялось включение физкультурных занятий в программы вспомогательных школ в виде гимнастики, подвижных игр, танцев, походов, прогулок и массажа.
In the article the questions of becoming and development of adapted physical culture are considered in a pre-revolution period. It is marked that becoming of physical culture was closely associated with forming of the system of the special education of дл children with violations of intellect. It is well-proven that in this period, plugging of athletic employments took place in the programs of auxiliary schools as a gymnastics, movable games, dances, hikes, walks and massage.