У статті здійснена спроба політекономічного аналізу функціонування системи освіти у суспільстві, пропонується визначення її основних завдань на сучасному етапі; характеризуються основні фактори, що забезпечують ефективність функціонування
освітньої системи. Окремо аналізується економічний аспект функціонування освіти: визначаються основні економічні закони, вплив
яких на систему освіти є найвагомішим. Пропонується шляхом порівняння економічної та освітньої систем суспільства визначити ці
спільні закони, врахування яких є вкрай необхідним для формування грамотної державної політики у суспільній сфері та їх подальшого
дослідження.
Author presents the political and economical analysis of education system functioning in the society. Its main tasks at present time are determined. The basic factors which provide the efficiency of the education system functioning are described in the paper as well The author pays special attention to the economical aspect of education system functioning. Basic economical laws are determined which influence on the education system is of great importance. The common
principles of the economical and educational systems of the society are proposed to determine on the base of comparative approach. These principles are necessary to be taken into account for creating a competent state policy in the social area and for their further research.