У статті розглянуто взаємообумовленість буття людини і буття культури, погляди М.Шелера, Е.Кассірера, М.Гайдеггера та ін. Представлена спроба в онтологічному контексті осмислити філософію освіти як філософію людини, і водночас спосіб буття людини в універсумі
культури. Це враховує об'єктивні тенденції подолання відчуження науки, культури і мистецтва від освіти. Відповідно активізуються пізнавальні можливості людини, її здатність до самореалізації, що має стратегічне значення за умов інтеграції України в європейський освітній простір.
The article discussed the interconditionality of human being and culture's being, the views of M.Scheller, E. Kassirer, M. Heidegger and
others. An attempt to comprehend the ontological context of philosophy of education as a philosophy of person, and also a way of life in the universe of human culture is presented. It takes into account the objective trends of overcoming the alienation of science, culture and art from
education. According activated human cognitive capabilities, his/her ability to self-actualization, which is of strategic importance if integration into the European educational space is actualized.