У статті розглядається феномен ментальності як соціокультурний фактор змін, що відбуваються в освітньому просторі сучасної України. Показано, як через ментальність забезпечується з'єднання відносно самостійних, але взаємозалежних явищ — зовнішніх реалій суспільної життєдіяльності людини й внутрішніх змістів функціонування її
свідомості в цих реаліях. Запропоновано
шляхи дослідження взаємозумовленості
українського освітнього середовища особливостями української ментальності, обґрунтовані механізми її становлення.
The phenomenon of mentality as socio-cultural factor of the changes, taking place in educational sphere of modern Ukraine, is considered in the given article. It is shown, how through mentality connection of the
relatively independent, but interconnected phenomena — external realities of social life of person and internal content of functioning of his/her consciousness in these realities is ensured. Ways of research of mutual
conditionality of the Ukrainian educational environment are possible through the features of the Ukrainian mentality; mechanisms of its
becoming, development and transformation by mental factors are proved.