Стаття присвячена огляду книги «По кликан ня університету», що вийшла друком у 2005 році. Інтерес до книги зумовлений тим, що вона унаочнює динаміку поглядів на проблеми освіти в Україні, узагальнює певний інтелектуальний досвід у цій царині та спонукає до подальшої рефлексії над питаннями освіти. Подані в
даному науковому виданні матеріали були написані в різні часи пострадянської історії України. Їх порівняльний аналіз дає можливість прослідкувати процеси становлення дискурсу освіти в Україні. Важливим завдан-
ням статті є з’ясування саморефлексії в освіті, яка виявляє її дух, що намагається змінити тіло освіти (її наявний стан). Звернення у статті до образів тіла та духу в освіті не стільки посилює їх бінарність, скільки слугує методологічним інструментом виявлення того, як тіло обумовлює дух: говорячи про дух освіти в Україні маємо пам’ятати про її тіло, яке не є пасивним об’єктом маніпулювання духом, а впливає на
нього, породжуючи його носіїв. Український науковець, викладач, освітянин є плоттю всієї системи, що визначає стан освіти в Україні. А тому те, що він чи вона каже і як, не в останню чергу обумовлене їх місцем у конкретній соціальній дійсності. Аналіз матеріалів збірки «Покликання університету» надає можливість побачити цей вплив та його трансформацію в часі.
The article is devoted to the reviewing of the book ‘Vocation of the University’
(2005, the edition is carried out at financial and expert support of Fulbright
Exchange Program). The choice of the article subject is caused by the significance of the book that consists in revealing of the dynamics of the points of view on
the problems of education in Ukraine, generalizing an intellectual experience in
that field and inducing public discussion above mentioned problems. The materials
contained in the book were written in the different periods of a post-soviet
history of Ukraine. Their comparative analysis gives us an opportunity to trace the
development of the discourse on education in Ukraine. The state of self-reflection
is showing the productivity of the discourse. For the important task of the article
is to consider that phenomenon, which could be said bears the spirit of education.
To transform the current body of education defines its intention. Addressing in the article serves not so much to emphasize their binary content, but as methodological tool of revealing how the body of education causes its spirit. Therefore speaking about the spirit of education in Ukraine it is necessary to remember about its body, that is not passive object of a manipulation by spirit. Otherwise, it influences and moulds the body, generating its carriers. Ukrainian researcher or teacher is flesh of the entire social system, which defines conditions for education in Ukraine. That is why, what he/she speaks and in what way they do not in the last instance is caused by his/or her place in the concrete social reality. The suggested analysis of the book ‘Vocation of the University’ renders the chance to see this influence and its transformation in time.