У статті представлений функціональний аналіз самостійної роботи підлітків у процесі
інструментального навчання. Серед основних функцій фортепіанного навчально-виконавського навчання
підлітків виокремлено: пізнавальну, що сприяє активному, самостійному засвоєнню знань та формуванню
творчої особистості; інтегративну, яка передбачає створення принципово нової навчальної інформації з
відповідним структуруванням навчального матеріалу, із навчально-методичним забезпеченням, із новими
технологіями; перевірочно-оцінну, як механізму, що бере участь у формуванні та реалізації способу
фортепіанної навчально-виконавської діяльності підлітків й припускає оцінку з точки зору певних
художньо-естетичних норм; регулюючу, що забезпечує безпомилкове функціонування фортепіанної
навчально-виконавської роботи та виявляється в здійсненні зворотного зв’язку в ході діяльності та
можливої корекції майбутньої виконавської діяльності учнів; прогнозуючу, що пов’язана з формуванням і
санкціонуванням основної навчальної мети і передбаченням реального результату мистецької діяльності
та виявляється в забезпеченні розвитку художньо-образного мислення й загального розвитку підлітків.
The article presents a functional analysis of independent work of adolescents in the process of
instrumental learning. Among the main functions of piano teaching and learning instruction of adolescents is
distinguished: cognitive, which promotes active, independent learning of knowledge and the formation of a
creative person; integrative, which provides for the creation of fundamentally new educational information
with the appropriate structuring of educational material, with educational and methodological support, with
new technologies; verifically evaluated as a mechanism involved in the formation and implementation of a
method of piano teaching and performance of adolescents and involves an assessment from the point of view
of certain artistic and aesthetic norms; regulating that ensures the unmistakable functioning of piano teaching
and performing work and manifests itself in the implementation of feedback in the course of activity and
possible correction of future performance of students; predicting that it is connected with the formation and
sanctioning of the main educational goal and prediction of the real result of artistic activity and is manifested
in ensuring the development of artistic thinking and the general development of adolescents. The functional analysis of independent piano teaching and performing work of adolescents allowed to
determine effective ways of its optimization taking into account the main system-forming principles of
constructing open art education, in particular: continuity, systemicity, humanization, variability, flexibility
and mobility, as well as a rational combination of autonomy and creative activity in artistic activity.