Розкриваються особливості діагностування сформованості художньо-образного сприйняття майбутніх
учителів музичного мистецтва і хореографії засобами пластичного інтонування в умовах фахового
навчання на факультетах мистецтв педагогічних університетів. Саме активне використання засобів
пластичного інтонування забезпечує можливість учителю емоційно впливати на учнів, прищеплювати в
них інтерес до музично-виконавської хореографічної діяльності. Визначено завдання діагностичного
етапу педагогічного експерименту, а саме: узагальнення досвіду формування художньо-образного
сприйняття майбутніх учителів музики та хореографії засобами пластичного інтонування; вивчення
досвіду роботи вчителів хореографії; визначення ціннісного співвідношення знань та вмінь студентів
факультетів мистецтв, які необхідні для ефективного керівництва художньо-образним сприйняттям учнів
засобами пластичного інтонування, тощо. Виокремлено значення осягнення емоційно-образного змісту
музики, що можливо лише в активній музично-творчій діяльності, де важливе місце займають музично-
ритмічні рухи, зокрема пластичне інтонування – здатність осмислено, свідомо сприймати та виконувати
мистецькі твори.
The article reveals the peculiarities of diagnosing the formation of the arts-figurative perception of future
teachers of music and choreography by means of plastic intonation in the conditions of professional studies at
the faculties of the arts of the pedagogical universities.
It is the active use of the means of plastic intonation that enables the teacher of music and choreography to
influence the students emotionally, to instill them an interest in musical and performing choreographic activities.
The tasks of the diagnostic stage of the pedagogical experiment are defined. 1. The generalization of the
experience of forming the artistic image by means of plastic intonation. 2. Study of the experience of arts
teachers. 3. The determination of the ratio of knowledge and skills of students of arts faculties, which are
necessary for effective management of arts-figurative perceptive of students by means of plastic intonation, etc.
In general, the control and measurement procedures allowed to solve the following tasks of the
confirmatory experiment. Preliminary diagnostic is obtaining information that allowed differentiating
students at the initial levels of the formation of the phenomenon identified. Current diagnostics is tracking of
intermediate results of the effectiveness of experimental data used during course preparation and including
various types of pedagogical monitoring of students (ball assessment of students' tasks for independent work,
their performances at practical classes, etc.). Final examination – assessment of the student's progress in the
syllabus of the course preparation in relation to the definition of the levels of the formation of arts-figurative
perception of students of arts faculties. The significance of comprehension of the emotional-figurative content
of music is singled out, which is possible only in the active musical and creative activity, where the musicalrhythmic
movements occupy an important place. In particular, plastic intonation is the ability to comprehend,
consciously perceive and to perform works of art.