Викладання філософії у вищій школі України (так само, як і в інших пострадянських країнах) потребує істотного корегування і переосмислення у плані звільнення від догматично доктринального змісту радянського «марксизму». Йдеться, зокрема, про усу нення деяких найбільш одіозних псевдомарксистських
міфологем, таких, наприклад, як так зване «основне питання філософії», сформульоване Ф. Енгельсом у 1888 р., і пов’язаних з ним ленінських «новацій» (партійність філософії,
«прогресивність» матеріалізму і «реакційність» ідеалізму, про дві «культу ри» – буржуазну і пролетарську – у культурі кожного народу і т.п). Подібною ж міфологемою (і теж за авторством пізнього Енгельса) є «вчення» про «діа лектику природи» («об’єктивну діалектику»), створене «за зразком» геге лівського тлумачення об’єктивної діалектики. Проте у Гегеля подібна ідея
(з огляду на зміст його філософської позиції) була цілком логічною і послідов ною – адже об’єктивна реальність у Гегеля є духовною за змістом. У Енгельса ж «поєднання» духовного феномену діалектики (адже діалектика протягом
всієї історії філософії завжди була методом пізнання, але не природньою закономірністю) з об’єктивною реальністю природи є філософським «кен тавром».
The considerable change and release from the dogmatically doctrinal con tent of the soviet «Marxism» has to be done in a course of Philosophy in the Higher School of Ukraine (so as in other post soviet countries). It is said, in particular, about the elimination of the most odious pseudo Marxists myths,
e.g. so called «basic question of philosophy» developed by Hegel in 1882, those ones connected with the Lenin’s «innovations» (party philosophy, «progress» of materialism and «reactionary character» of idealism, about two «cultures» – bourgeois and proletarian – in the culture of every nations and etc.). The simi lar myth (according to the latest Engels) is «doctrine» about «the dialectics of nature» («objective dialectics»), developed after the «model» of Hegel’s inter pretation of the objective reality. Nevertheless, the relevant Hegel’s idea (taking into consideration his philosophical position) was completely logical and con secutive, whereas objective reality by Hegel is spiritual by its sense. According to Engels, «connection» of spiritual phenomenon of dialectics (as far as dialectics has always been a cognition method, but not a natural rule during the whole his tory of philosophy) with the objective reality of nature is a philosophical « cen taur».