Дисертація присвячена дослідженню психологічних умов подолання
професійних деформацій практичних психологів у системі післядипломної освіти.
Визначено сутність професійних деформацій практичного психолога як особливого
особистісно-професійного явища, психологічним механізмом виникнення та
розвитку якого є генералізація деструктивної установки. Виявлено чинники
(особистісні, організаційні, статусно-рольові) та особливості прояву професійних
деформацій практичних психологів на різних рівнях організації психіки, критерії їх
розвитку за визначеними компонентами структури особистості (особистісно-
смисловим, когнітивним, регулятивним, рефлексивним), рівні їх розвиненості
(низький / початковий, середній, високий) та психологічні умови подолання у
системі післядипломної освіти: усвідомлення сутності професійних деформацій,
методів їх самодіагностики, успішної профілактики та корекції через оновлення
змісту післядипломної освіти; гармонізація професійної Я-концепції шляхом
розхитування генералізованої деструктивної установки; активізація механізмів
професійної самоорганізації завдяки створенню рефлексивного освітньо-
професійного середовища у закладі післядипломної освіти. Розроблено модель та
апробовано авторську програму подолання професійних деформацій практичних
психологів шляхом реалізації в системі післядипломної освіти визначених
психологічних умов, доведено ефективність та доцільність її впровадження в процес
підвищення кваліфікації практичних психологів.
Диссертация посвящена исследованию психологических условий преодоления
профессиональных деформаций практических психологов в системе
последипломного образования. Определена сущность профессиональных
деформаций как особого личностно-профессионального явления, психологическим
механизмом возникновения и развития которого является генерализация
деструктивной установки. Выявлены факторы (личностные, организационные,
статусно-ролевые) и особенности проявления профессиональных деформаций
практических психологов на разных уровнях организации психики; определены
критерии их развития, которые соответствуют определенным компонентам
структуры личности (личностно-смысловой, когнитивный, регулятивный,
рефлексивный), уровни (начальный, средний, высокий) развития и психологические
условия преодоления данного явления в системе последипломного образования:
осознание сущности профессиональных деформаций, методов их самодиагностики,
успешной профилактики и коррекции через обновление содержания
последипломного образования; гармонизация профессиональной Я-концепции
путем расшатывания генерализованной деструктивной установки; активизация
механизмов профессиональной самоорганизации благодаря созданию рефлексивной
образовательно-профессиональной среды в учреждении последипломного
образования. Разработана модель и апробирована авторская программа преодоления
профессиональных деформаций практических психологов путем реализации в
системе последипломного образования выделенных психологических условий;
доказана эффективность и целесообразность ее внедрения в процесс повышения
квалификации практических психологов.
The thesis is devoted to the psychological conditions of overcoming of professional
deformation of practical psychologists in the system of postgraduate education. It was
defined as the content of professional deformations as the special personal and
professional phenomenon. Its psychological mechanism of appearance and development is the generalization of destructive arrangement. The factors (personal, organizational, status
and role) of development and the features of manifestation of professional deformation of
practical psychologists at the different levels of the organization of mental (personal and
semantic, cognitive, regulatory, reflexive) were empirically investigated. The criteria of
their development and levels (initial, average, high), and also psychological conditions of
their overcoming in the system of postgraduate education were defined: awareness of
practical psychologists of essence of specialists professional deformation, methods of their
self-diagnostics, successful prophylaxis and correction through the update of maintenance
of postgraduate education; harmonization of practical psychologists professional I-
conception entrance to a professional association; activation of mechanisms of practical
psychologists professional self-organization due to creation of reflexive educationally
professional environments in establishment of postgraduate education.
The model and the author's program of overcoming professional deformation of
practical psychologists were proved by the realization in the system of postgraduate
education of the psychological conditions. The efficiency and expediency of their
implementation in the process of professional development of practical psychologists was
proved.