Сучасний стан української освітньої системи досить невтішний у зіставленні із законодавчим і
матеріальним забезпеченням освіти у розвинених країнах, тому невід’ємною частиною існування освіти
будь-якої держави є вивчення та творче використання зарубіжного досвіду. Якісному розвитку теорії
художньої освіти сприятиме досвід естетичного виховання в найбільш розвинутих країнах. У різних
країнах світу існують певні відмінності в підходах до системи і змісту мистецької підготовки в закладах
різного рівня. Короткий огляд і узагальнення підходів до розроблення змісту мистецької освіти дадуть
змогу виділити оригінальні риси національних систем і спільні світові тенденції.
The current state of Ukrainian educational system is disappointing in comparison with the legal and material
provision of education in the developed countries, that is why, the studying and creatively implementation of the
foreign experience are an integral part of existence of education of any state.The experience of the aesthetic
education of the most developed countries will contribute to the qualitative development of the theory of art
education. In different countries there are differences in the approach to the system and content of the art training
facilities at various levels. The short overview and synthesis of approaches of development of the content of art
education will make it possible to select the original features of national systems and general world trends.