Підготовка сучасного викладача професійно-художніх дисциплін зорієнтована на
формування професійних компетентностей, потребує чітко визначених освітніх цілей і мотивів, організації та проектування психолого-педагогічних умов навчального процесу, спрямованого на фахівця з сучасним типом професійного мислення, здатного до ефективного професійного саморозвитку та самореалізації. Конкуренція яка існує на сучасному ринку праці, зумовлює потребу формування професійно орієнтованих теоретичних і практичних знань і вмінь майбутніх фахівців, усвідомлення ними соціально-економічних змін на ринку праці,
адекватного сприйняття цілей і мотивів професійної діяльності в художній царині та сучасних освітніх технологій.
Удосконалення професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх
дисциплін передбачає врахування низки загальнонаукових і психолого-педагогічних підходів
серед яких ми виокремлюємо: феноменологічний та системний.
The training of a modern teacher of professional-artistic disciplines is oriented on the formation of professional
competences, requires clearly defined educational goals and motives, organization and design of the psychological
and pedagogical conditions of the educational process aimed at a specialist with a modern type of professional
thinking capable of effective professional self-development and self-realization. The competition existing in the
modern labor market necessitates the formation of professionally oriented theoretical and practical knowledge and
skills of future specialists, their awareness of socio-economic changes in the labor market, adequate perception of
the goals and motives of professional activity in the artistic realm and modern educational technologies.
The instructor must consciously keep up with the present. Understanding and generalization of conceptual
and methodological ideas of scientists convinces that vocational and pedagogical training of teachers of professionalartistic disciplines is a creative, non-linear process, which requires the use of poly-approaches, polyparadigms, and
polymethodologies.
Improving the professional training of future teachers of professional and artistic disciplines involves taking
into account a number of general scientific and psychological and pedagogical approaches among which we
distinguish: phenomenological and systemic.
It should be noted that the considered scientific and methodological approaches give a new role to the
teacher, turning it into the organizer of cognitive activity of students, and students – in active subjects of cognition
and self-development. The realization of the tasks of training teachers of professional and artistic disciplines
depends on a number of factors: the level of pedagogical education in the institution, the experience of basic and
postgraduate pedagogical education, a defined strategy of vocational and pedagogical training of pedagogical
staff, etc. Nowadays there is a transition from the educational ideal, which sets the benchmark for the formation and
development of an individual that is capable of life-long education, self-education and self-organization in accordance
with social needs. The main attributes of such personality are non-standard thinking, creativity, openness, ability to make decisions on their own, constant movement towards self-perfection, creative activity, ability to generate new
ideas.