DSpace at library NPU Dragomanova » Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова » Інститут неперервної освіти » Наукові праці Інституту неперервної освіти »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24362
Title: Феноменологічний та системний наукові підходи у контексті підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін
Other Titles: Phenomenological and systemic scientific approaches in the context of training of teachers of professional and artistic disciplines
Authors: Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна
Keywords: вища освіта
фахівець
художня освіта
художній профіль
феноменологічний підхід
системний підхід
higher education
a specialist
artistic education
artistic profile
phenomenological approach
system approach
Issue Date: Feb-2019
Publisher: Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка
Citation: Колісник-Гуменюк, Ю. Феноменологічний та системний наукові підходи у контексті підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін / Ю. Колісник-Гуменюк // Молодь і ринок : наук.-пед. журн. - 2019. - № 2 (169). - С. 102-106.
Abstract: Підготовка сучасного викладача професійно-художніх дисциплін зорієнтована на формування професійних компетентностей, потребує чітко визначених освітніх цілей і мотивів, організації та проектування психолого-педагогічних умов навчального процесу, спрямованого на фахівця з сучасним типом професійного мислення, здатного до ефективного професійного саморозвитку та самореалізації. Конкуренція яка існує на сучасному ринку праці, зумовлює потребу формування професійно орієнтованих теоретичних і практичних знань і вмінь майбутніх фахівців, усвідомлення ними соціально-економічних змін на ринку праці, адекватного сприйняття цілей і мотивів професійної діяльності в художній царині та сучасних освітніх технологій. Удосконалення професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін передбачає врахування низки загальнонаукових і психолого-педагогічних підходів серед яких ми виокремлюємо: феноменологічний та системний.
The training of a modern teacher of professional-artistic disciplines is oriented on the formation of professional competences, requires clearly defined educational goals and motives, organization and design of the psychological and pedagogical conditions of the educational process aimed at a specialist with a modern type of professional thinking capable of effective professional self-development and self-realization. The competition existing in the modern labor market necessitates the formation of professionally oriented theoretical and practical knowledge and skills of future specialists, their awareness of socio-economic changes in the labor market, adequate perception of the goals and motives of professional activity in the artistic realm and modern educational technologies. The instructor must consciously keep up with the present. Understanding and generalization of conceptual and methodological ideas of scientists convinces that vocational and pedagogical training of teachers of professionalartistic disciplines is a creative, non-linear process, which requires the use of poly-approaches, polyparadigms, and polymethodologies. Improving the professional training of future teachers of professional and artistic disciplines involves taking into account a number of general scientific and psychological and pedagogical approaches among which we distinguish: phenomenological and systemic. It should be noted that the considered scientific and methodological approaches give a new role to the teacher, turning it into the organizer of cognitive activity of students, and students – in active subjects of cognition and self-development. The realization of the tasks of training teachers of professional and artistic disciplines depends on a number of factors: the level of pedagogical education in the institution, the experience of basic and postgraduate pedagogical education, a defined strategy of vocational and pedagogical training of pedagogical staff, etc. Nowadays there is a transition from the educational ideal, which sets the benchmark for the formation and development of an individual that is capable of life-long education, self-education and self-organization in accordance with social needs. The main attributes of such personality are non-standard thinking, creativity, openness, ability to make decisions on their own, constant movement towards self-perfection, creative activity, ability to generate new ideas.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24362
ISSN: 2308-4634 (Print)
2617-0825 (Online)
Appears in Collections:Наукові праці Інституту неперервної освіти

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kolisnyk-Humenyuk_MiR_169.pdfосновна стаття7.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.