Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Феноменологічний та системний наукові підходи у контексті підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Колісник-Гуменюк, Юлія Ігорівна
dc.date.accessioned 2019-05-12T08:22:27Z
dc.date.available 2019-05-12T08:22:27Z
dc.date.issued 2019-02
dc.identifier.citation Колісник-Гуменюк, Ю. Феноменологічний та системний наукові підходи у контексті підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін / Ю. Колісник-Гуменюк // Молодь і ринок : наук.-пед. журн. - 2019. - № 2 (169). - С. 102-106. ua
dc.identifier.issn 2308-4634 (Print)
dc.identifier.issn 2617-0825 (Online)
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/24362
dc.description.abstract Підготовка сучасного викладача професійно-художніх дисциплін зорієнтована на формування професійних компетентностей, потребує чітко визначених освітніх цілей і мотивів, організації та проектування психолого-педагогічних умов навчального процесу, спрямованого на фахівця з сучасним типом професійного мислення, здатного до ефективного професійного саморозвитку та самореалізації. Конкуренція яка існує на сучасному ринку праці, зумовлює потребу формування професійно орієнтованих теоретичних і практичних знань і вмінь майбутніх фахівців, усвідомлення ними соціально-економічних змін на ринку праці, адекватного сприйняття цілей і мотивів професійної діяльності в художній царині та сучасних освітніх технологій. Удосконалення професійної підготовки майбутніх викладачів професійно-художніх дисциплін передбачає врахування низки загальнонаукових і психолого-педагогічних підходів серед яких ми виокремлюємо: феноменологічний та системний. ua
dc.description.abstract The training of a modern teacher of professional-artistic disciplines is oriented on the formation of professional competences, requires clearly defined educational goals and motives, organization and design of the psychological and pedagogical conditions of the educational process aimed at a specialist with a modern type of professional thinking capable of effective professional self-development and self-realization. The competition existing in the modern labor market necessitates the formation of professionally oriented theoretical and practical knowledge and skills of future specialists, their awareness of socio-economic changes in the labor market, adequate perception of the goals and motives of professional activity in the artistic realm and modern educational technologies. The instructor must consciously keep up with the present. Understanding and generalization of conceptual and methodological ideas of scientists convinces that vocational and pedagogical training of teachers of professionalartistic disciplines is a creative, non-linear process, which requires the use of poly-approaches, polyparadigms, and polymethodologies. Improving the professional training of future teachers of professional and artistic disciplines involves taking into account a number of general scientific and psychological and pedagogical approaches among which we distinguish: phenomenological and systemic. It should be noted that the considered scientific and methodological approaches give a new role to the teacher, turning it into the organizer of cognitive activity of students, and students – in active subjects of cognition and self-development. The realization of the tasks of training teachers of professional and artistic disciplines depends on a number of factors: the level of pedagogical education in the institution, the experience of basic and postgraduate pedagogical education, a defined strategy of vocational and pedagogical training of pedagogical staff, etc. Nowadays there is a transition from the educational ideal, which sets the benchmark for the formation and development of an individual that is capable of life-long education, self-education and self-organization in accordance with social needs. The main attributes of such personality are non-standard thinking, creativity, openness, ability to make decisions on their own, constant movement towards self-perfection, creative activity, ability to generate new ideas. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Дрогоб. держ. пед. ун-т ім. І. Франка ua
dc.subject вища освіта ua
dc.subject фахівець ua
dc.subject художня освіта ua
dc.subject художній профіль ua
dc.subject феноменологічний підхід ua
dc.subject системний підхід ua
dc.subject higher education ua
dc.subject a specialist ua
dc.subject artistic education ua
dc.subject artistic profile ua
dc.subject phenomenological approach ua
dc.subject system approach ua
dc.subject.classification 378.1. – 057 ua
dc.title Феноменологічний та системний наукові підходи у контексті підготовки викладачів професійно-художніх дисциплін ua
dc.title.alternative Phenomenological and systemic scientific approaches in the context of training of teachers of professional and artistic disciplines ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу