У статті викладено основні теоретичні положення міжпредметних зв’язків історії
України з українською літературою, їхній практичний взаємозв’язок на бінарних уроках та
актуальність проведення таких уроків в учнів середніх класів загальноосвітньої школи.
Проаналізовано дослідження та публікації щодо питання використання міжпредметних
зв’язків. Наведено шляхи підвищення рівня навчання на уроках за рахунок використання
міжпредметних зв’язків та передової наукової думки. Висвітлено основні положення методики
використання міжпредметних зв’язків історії України та української літератури у 8-9 класах,
особливості їх застосування та використання під час проведення бінарних уроків, а також
рекомендації щодо застосування міжпредметних завдань на різних етапах уроку.Як приклад
елементу структури бінарного уроку історії України з українською літературою з теми
“Українські історичні пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими
нападниками” презентовано вступне слово-звернення вчителя до учнів з порушеної
проблематики.
The article dwells on basic theoretical concepts of interdisciplinary connections between the
History of Ukraine and Ukrainian Literature, their practical interdependence at binary lessons and the
relevance of these lessons to secondary school students. A number of studies and publications on the
use of interdisciplinary connections have been analyzed . There have been introduced the ways to
enhance learning in the classroom through the use of interdisciplinary connections and advanced
science. The basic methodology points of using interdisciplinary connections between the History of
Ukraine and Ukrainian Literature in 8-9 classes have been covered as well as their application at
binary lessons and recommendations for the use of interdisciplinary tasks at different stages of the
lesson. As an example of a part of a binary lesson structure combining the History of Ukraine with
Ukrainian Literature on the topic “Ukrainian Historical Songs About Cossacks’ Victorious Struggle of
the Turkish-Tatar Invaders" the teacher’s opening remarks on the aforementioned issues are presented
to the students.