Формалізація побудови освітніх програм вищої освіти на основі компетентнісного підходу
вимагає розробки формальної технології щодо діагностики результатів навчання. У зв’язку с цим,
проблема визначення критеріїв професійної компетентності фахівця є досить актуальною. Автор
статті пропонує оцінювати рівень сформованості інформатичної компетентності майбутнього
вчителя за функціональними комплексними критеріями, які дозволяють оцінити рівень інформаційно-
комунікаційної компетентності як ключової (здатність учителя розв’язувати інформаційні проблеми)
та інформаційно-технологічної компетентності як предметної (здатність учителя створювати
інформатичні освітні продукти).
The formalization of the construction of educational programs in higher education on the basis of
competence-based approach requires the development of formal techniques for the diagnosis of learning
results. In this regard, the problem of determining the criteria of professional competence is very important. The
author proposes to evaluate the level of formation of the future teacher’s informatics competencies using
functional complex criteria. These criteria allow to assess the level of informational-communicational
competence as a key competence (the ability of teachers to solve information problems), and informationaltechnological
competence as a special competence (the ability of teachers to create educational informatics
products).