У статті звернено увагу на важливість дослідження філософських основ національної
системи виховання на сучасному етапі, зокрема на проблему етнізації виховання. Запропоновано
огляд наукової літератури, яка розкриває потребу в пошуку нової моделі розвитку України, моделі,
яка працювала б, по-перше, на Україну як світову геополітичну реальність, причому провідну у
багатьох відношеннях, і, по-друге, на Україну, яка б найвищим інтересом мала б мати інтереси
власних громадян, незважаючи на те, де вони є: чи в межах України, чи за її межами.
The main attention in this article is given to the importance of the study of the philosophical
foundations of the national system of education at the present stage, particularly on the issue for the
ethnization of the education. Its offered a review of the scientific literature, which reveals the need for a
searching of the new model of development of Ukraine, such a model that would work, at first in Ukraine as
a geopolitical reality in the world, and leading in many ways, and secondly in Ukraine, which among the
most important interests should also study the interests of its citizens, regardless of whether they are in the
country or abroad.