У статті розглядається питання запровадження диференціації навчання в умовах освітньої
інтеграції учнів з особливими потребами. Проаналізовані висновки психолого-медико-педагогічних
консультацій щодо діагностики особливостей порушень, які мають у своєму розвитку інклюзивні діти.
Висунуто припущення про необхідність застосування методу диференціації в умовах уроку
інклюзивного класу. Обґрунтовано думку про те, що вимоги українського освітнього стандарту, які
передбачають опанування «компетенціями ХХІ століття» є непосильними для учнів з дизонтогенезом.
Тому вони потребують створення дійсно гнучкої освітньої системи, яка б враховувала індивідуальні
можливості інтелектуального та психічного потенціалу. Виділені перспективи запровадження
навчальної диференціації і охарактеризовані її основні принципи. Теоретично сформована гіпотеза
диференційованої структури корекційно-розвиваючого навчання дітей з особливими освітніми
потребами в межах загальноосвітнього закладу.
The article describes the issue of implementation of educative differentiation in the context of educational
integration for children with special needs. The conclusions of psychological medical-pedagogic counseling interviews
regarding the diagnostics of psychological disorders typical for inclusive children were deeply analyzed. An assumption
made regarding the necessity of differentiation implementation during the inclusive class lessons. The substantiated
statement proving that the requirements of Ukrainian educational standards, requiring the understanding of “XXI century
skills” are beyond the dysontogenesis children abilities was made. Correspondingly, they require to be learned in the
really flexible educational system, that takes into consideration personal abilities of theirs intellectual and psychological
potential. The theoretical perspective of educational differentiation implementation is described, with the detailed
analysis of its main principles. The theoretical hypothesis is made about the differentiated structure of the correctional
pedagogic education for children with special educational needs in the context of the general education institution.