Статтю присвячено проблемі професійного становлення майбутніх педагогів початкової ланки шкільної освіти, основою якого є розвиток їх професійної самосвідомості. В межах публікації висвітлено залежність функціонування професійно-педагогічної Я-підструктури студентської молоді від низки психологічних феноменів (особистісних і професійних) як механізмів розвитку даного утворення, зокрема педагогічних здібностей майбутніх фахівців. Розкрито концептуальні погляди вітчизняних дослідників про значення емпатії в професійній діяльності вчителя 1 – 4-х класів. Виявлено особливості розвитку вищезазначеного феномена в студентів-майбутніх учителів початкових класів, визначено його динаміку. Емпірично досліджено взаємозв’язок рівнів емпатійних здібностей майбутніх педагогів із рівнями розвитку їх професійного "Я". Доведено домінування в студентів із високим рівнем професійної самосвідомості високого рівня окреслених вище здібностей, що свідчить певною мірою про ступінь відповідності внутрішнього потенціалу майбутніх представників педагогічної спільноти цієї групи вимогам даної професійної діяльності; переважання в юнаків із середнім рівнем досліджуваного явища середнього рівня емпатійних здібностей, а в майбутніх фахівців із низьким рівнем професійно-педагогічної Я-підструктури – середнього рівня здатності до співчуття, співпереживання, що вказує на недостатньо повноцінне сприйняття майбутніми вчителями учнів та є перешкодою в становленні гармонійних взаємин співробітництва в педагогічному процесі.
Статья посвящена проблеме профессионального становления будущих педагогов начального звена школьного образования, основой которого является развитие их профессионального самосознания. В рамках публикации раскрыта зависимость функционирования профессионально-педагогической Я-подструктуры студенческой молодежи от ряда психологических феноменов (личностных и профессиональных) как механизмов развития данного образования, в частности педагогических способностей будущих специалистов. Представлены концептуальные взгляды отечественных ученых о значении эмпатии в профессиональной деятельности учителя 1 – 4-х классов. Выявлены особенности развития вышеуказанного феномена у студентов-будущих учителей начальных классов, определена его динамика. Эмпирически исследована взаимосвязь уровней эмпатийных способностей будущих педагогов с уровнями развития их профессионального "Я". Доказано доминирование у студентов с высоким уровнем профессионального самосознания высокого уровня очерченных выше способностей, указывающее определенным образом на степень соответствия внутреннего потенциала будущих представителей педагогического сообщества этой группы требованиям данной профессиональной деятельности; преобладание у юношей со средним уровнем исследуемого явления среднего уровня эмпатийных способностей, а у будущих специалистов с низким уровнем профессионально-педагогической Я-подструктуры – среднего уровня способности к сочувствию, сопереживанию, что указывает на недостаточно полноценное восприятие будущими учителями учеников и есть препятствием в установлении гармоничных взаимоотношений сотрудничества в педагогическом процессе.
The article is devoted to the problem of the professional formation of future elementary school teachers, which is based on the development of their professional identity. The article also highlights the dependence of the functioning of the professional-pedagogical self-substructure of the studying youth on a number of psychological phenomena (personal and professional) as mechanisms of development of this formation, in particular pedagogical skills of future specialists. The conceptual views of Ukrainian researchers about the importance of empathy in the professional activity of an elementary school teacher are revealed. The peculiarities of the development of the above-mentioned phenomenon in the future elementary school teachers are examined and its dynamics is determined. The interrelation of the levels of empathic abilities of future teachers with the levels of development of their professional "self" is empirically investigated. It is proved that students with the high level of professional consciousness have the high level of the above-mentioned abilities, that indicates to a certain extent the degree of correspondence of the internal potential of future representatives of the pedagogical community of this group to the requirements of this professional activity; the predominance among students with an average level of the phenomenon under study the average level of empathic abilities, and in future specialists with a low level of professional and pedagogical self-substructure – the average level of ability to compassion, empathy, indicating a lack of proper perception of future teachers of their students and being an obstacle in the formation of harmonious relationships of cooperation in the pedagogical process.