The article addresses the problem of structure reconstruction of the theoconcept as a sensecreating
basic component of religious picture of the world. The theoconcept is interpreted as a multi-dimensional
formation which embodies experience of a man (people), both physical and spiritual; and is at the same time
typified by a historically conditioned worldview constituent. The rational for employing the diachronicsynchronic
approach to account for the concept structure is provided. Major emphasis is placed on the study
of theoconcepts against concepts of other types and their modes, particularly, as abstract ontological-intuitive
mental entities.
Reconstruction of seven levels of the theoconcept REPENTANCE structure is conducted; it bears
evidence that this formation is of cognitive-matrix format. It is found that the kernel content of the theoconcept
REPENTANCE has been developed on the base of a meaning “turn”, which, according to the Biblical context
of conceptualization, reconstructs the essence of repentance (level one). The kernel-centered (circumnuclear)
area is formed by such meanings, as “confession”, “sacrament”, “penance”, “reconciliation”, “testament”,
“reunion”, with basics of Orthodox doctrine as cognitive contexts (level two). Ethnic coloring of the concept
meaning is revealed through such spiritual sense of the theoconcept REPENTANCE, as “congregational
confession” (level three). The image of repentance as “the second baptism” emerges in the context of
Christian symbolic meanings (level four). The shade of meaning “to turn away” (“military command”) has
been developed in a process of its folk-etymological conceptualization, and constitutes the periphery of the
concept (level fife). In a context of monastic movement in Ukrainian lands, and life of monks (level six) shades
of meanings “atonement”, “asceticism”, “hermitage”, “anchorite” are being actualized. The last level
(distant area) of senses embraces the individual-specific shades of senses, personal shades of senses of the
concept under consideration, present in idiolects of the faithful.
Finally, the results indicate that reconstructed sense levels are the cognitive contexts to interpret the
kernel meaning of the theoconcept REPENTANCE. They bring into focus (highlight) its other senses, which
interplay and produce its conceptual multi-aspectedness and multi-dimensionality that is nothing but matrix.
У статті розглянуто проблему реконструкції структури теоконцепту як
смислоутворювального базового компонента релігійної картини світу. Витлумачено теоконцепт як
багатовимірне утворення, яке втілює фізичний і духовний досвід людини (народу) і водночас
характеризується історично зумовленою світоглядною складовою. Наведено аргументи щодо
доцільності розгляду структури концепту з позицій діахронно-синхронного підходу. Основну увагу
приділено вивченню теоконцептів на тлі інших типів концептів та їх модусів, насамперед, як
абстрактних онтологічно-інтуїтивних ментальних сутностей.
Здійснено реконструкцію сімох рівнів структури теоконцепту REPENTANCE, яка засвідчує, що
це утворення має когнітивно-матричний формат. Виявлено, що ядерний зміст теоконцепту
сформований значенням “turn”, яке згідно з Біблійним контекстом відтворює сутність каяття
(перший рівень). Навколоядерну зону утворюють значення “confession”, “sacrament”, “penance”,
“reconciliation”, “testament”, “reunion”, когнітивними контекстами яких є основи Православного
вчення (другий рівень). Етнічна забарвленість значень концепту виявляється через розкриття
духовного смислу теоконцепту REPENTANCE “congregational confession” (третій рівень). Образ
каяття як “the second baptism” виникає на тлі християнських символічних значень (четвертий рівень).
Периферійну зону концепту становить смисловий відтінок значення “to turn away” (“військова
команда”), що розвинулося як результат народно-етимологічного його осмислення (п’ятий рівень). У
контексті чернечого руху (шостий рівень) актуалізуються смислові відтінки значень “atonement”,
“asceticism”, “hermitage”, “anchorite”. Останній рівень (далеку зону) охоплює індивідуально-смислові,
особистісні відтінки досліджуваного теоконцепту, наявні в ідіолектах вірян.
Установлено, що реконструйовані смислові рівні – це і є когнітивні контексти інтерпретації
ядерного значення теоконцепту REPENTANCE, які висвічують інші його смисли, що взаємодіють між
собою й утворюють його смислову поліаспектність і багатовимірність, тобто матрицю.