DSpace at library NPU Dragomanova » Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова » Серія 09. Сучасні тенденції розвитку мов » Випуск 17 »

Please use this identifier to cite or link to this item: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21535
Title: Theoconcept Structure Reconstruction as Multi‐ Dimensional Matrix Formation
Other Titles: Реконструкція структури теоконцепту як багатовимірного утворення матричного формату
Authors: Izyumtseva, Ganna V.
Ізюмцева, Г. В.
Keywords: theolinguistics
theoconcept REPENTANCE
cognitive matrix
field model of a theoconcept
теолінгвістика
теоконцепт REPENTANCE
реконструкція
когнітивна матриця
польова модель теоконцепту
Issue Date: 2018
Publisher: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова
Citation: Izyumtseva, G. V. Theoconcept Structure Reconstruction as Multi‐ Dimensional Matrix Formation / G. V. Izyumtseva // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 9 : Сучасні тенденції розвитку мов : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. – Вип. 17. – С. 57-67.
Abstract: The article addresses the problem of structure reconstruction of the theoconcept as a sensecreating basic component of religious picture of the world. The theoconcept is interpreted as a multi-dimensional formation which embodies experience of a man (people), both physical and spiritual; and is at the same time typified by a historically conditioned worldview constituent. The rational for employing the diachronicsynchronic approach to account for the concept structure is provided. Major emphasis is placed on the study of theoconcepts against concepts of other types and their modes, particularly, as abstract ontological-intuitive mental entities. Reconstruction of seven levels of the theoconcept REPENTANCE structure is conducted; it bears evidence that this formation is of cognitive-matrix format. It is found that the kernel content of the theoconcept REPENTANCE has been developed on the base of a meaning “turn”, which, according to the Biblical context of conceptualization, reconstructs the essence of repentance (level one). The kernel-centered (circumnuclear) area is formed by such meanings, as “confession”, “sacrament”, “penance”, “reconciliation”, “testament”, “reunion”, with basics of Orthodox doctrine as cognitive contexts (level two). Ethnic coloring of the concept meaning is revealed through such spiritual sense of the theoconcept REPENTANCE, as “congregational confession” (level three). The image of repentance as “the second baptism” emerges in the context of Christian symbolic meanings (level four). The shade of meaning “to turn away” (“military command”) has been developed in a process of its folk-etymological conceptualization, and constitutes the periphery of the concept (level fife). In a context of monastic movement in Ukrainian lands, and life of monks (level six) shades of meanings “atonement”, “asceticism”, “hermitage”, “anchorite” are being actualized. The last level (distant area) of senses embraces the individual-specific shades of senses, personal shades of senses of the concept under consideration, present in idiolects of the faithful. Finally, the results indicate that reconstructed sense levels are the cognitive contexts to interpret the kernel meaning of the theoconcept REPENTANCE. They bring into focus (highlight) its other senses, which interplay and produce its conceptual multi-aspectedness and multi-dimensionality that is nothing but matrix.
У статті розглянуто проблему реконструкції структури теоконцепту як смислоутворювального базового компонента релігійної картини світу. Витлумачено теоконцепт як багатовимірне утворення, яке втілює фізичний і духовний досвід людини (народу) і водночас характеризується історично зумовленою світоглядною складовою. Наведено аргументи щодо доцільності розгляду структури концепту з позицій діахронно-синхронного підходу. Основну увагу приділено вивченню теоконцептів на тлі інших типів концептів та їх модусів, насамперед, як абстрактних онтологічно-інтуїтивних ментальних сутностей. Здійснено реконструкцію сімох рівнів структури теоконцепту REPENTANCE, яка засвідчує, що це утворення має когнітивно-матричний формат. Виявлено, що ядерний зміст теоконцепту сформований значенням “turn”, яке згідно з Біблійним контекстом відтворює сутність каяття (перший рівень). Навколоядерну зону утворюють значення “confession”, “sacrament”, “penance”, “reconciliation”, “testament”, “reunion”, когнітивними контекстами яких є основи Православного вчення (другий рівень). Етнічна забарвленість значень концепту виявляється через розкриття духовного смислу теоконцепту REPENTANCE “congregational confession” (третій рівень). Образ каяття як “the second baptism” виникає на тлі християнських символічних значень (четвертий рівень). Периферійну зону концепту становить смисловий відтінок значення “to turn away” (“військова команда”), що розвинулося як результат народно-етимологічного його осмислення (п’ятий рівень). У контексті чернечого руху (шостий рівень) актуалізуються смислові відтінки значень “atonement”, “asceticism”, “hermitage”, “anchorite”. Останній рівень (далеку зону) охоплює індивідуально-смислові, особистісні відтінки досліджуваного теоконцепту, наявні в ідіолектах вірян. Установлено, що реконструйовані смислові рівні – це і є когнітивні контексти інтерпретації ядерного значення теоконцепту REPENTANCE, які висвічують інші його смисли, що взаємодіють між собою й утворюють його смислову поліаспектність і багатовимірність, тобто матрицю.
URI: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/21535
Appears in Collections:Випуск 17

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ganna V. Izyumtseva.pdf590.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.