У статті розглядаються психологічні передумови професійного самовизначення старшокласників в результаті аналізу психологічних досліджень та розкрито специфіку їх професійних настанов. Професійне самовизначення старшокласників є свідомим актом виявлення та ствердження власної внутрішньої позиції суб'єкта щодо майбутньої професії, яка виражається в наявності певної життєвої установки, свого світогляду, усвідомленого ставлення до себе і світу. На основі аналізу наукових досліджень нами з’ясовано, що професійне самовизначення особистості можливо лише при існуванні ряду психологічних передумов. Для прийняття усвідомленого рішення про вибір професії старший школяр повинен сформувати набір ціннісних орієнтацій, що підкреслюють значущість для особистості можливості самореалізації, прояву особистісних якостей, розвиток самосвідомості, здатність до інтроспекції та рефлексії, самооцінка, рівень домагань, вузька спрямованість професійних інтересів старшокласників, самоаналіз, формування усвідомленої внутрішньої позиції, ціннісних орієнтацій тощо. Професійне самовизначення є цілісним процесом, у якому проходить розв‘язання
проблеми самореалізації особистістю шляхом самопізнання і саморозуміння, усвідомлення своєї спрямованості і проектування на сфери професійної діяльності. Професійне самовизначення старшокласника розглядають як проблему самореалізації особистості, вибору і прийняття рішення та проблема її адаптації.
В статье рассматриваются психологические предпосылки профессионального самоопределения старшеклассников в результате анализа психологических исследований и раскрыта специфика их профессиональных установок. Профессиональное самоопределение старшеклассников является сознательным актом выявления и утверждения собственной внутренней позиции субъекта по будущей профессии, которая выражается в наличии определенной жизненной установки, своего мировоззрения, осознанного отношения к себе и миру. На основе анализа научных исследований выяснено, что профессиональное самоопределение личности возможно только при существовании ряда психологических предпосылок. Для принятия осознанного решения о выборе профессии старший школьник должен сформировать набор ценностных ориентаций, подчеркивающие значимость для личности возможности самореализации, проявления личностных качеств, развитие самосознания, способность к интроспекции и рефлексии, самооценка, уровень притязаний, узкая направленность профессиональных интересов старшеклассников, самоанализ, формирования осознанной внутренней позиции, ценностных ориентаций и тому подобное. Профессиональное самоопределение является целостным процессом, в котором проходит решение проблемы самореализации личностью путем самопознания , осознания своей направленности и проектирования на сферы профессиональной деятельности. Профессиональное самоопределение старшеклассника рассматривают как проблему самореализации личности, выбора и принятия решения и проблема ее адаптации.
The article shows the psychological determinants of professional self-determination of high school students according to analysis of psychological researches and the specifics of their professional guidelines is discloses. A professional self-determination of high school students is a conscious act of revealing and confirming of the person’s internal position regarding to the future profession, which is expressed in the presence of a certain life aim, own ideology, and a conscious attitude towards himself/herself and to the world. Based on the analysis of scientific research, we have found that professional self-identification of a person is only possible with the existence of a number of psychological preconditions. To make a conscious decision on the choice of profession, the high school student must form a set of value attitudes. Those attitudes emphasize the importance for the individual of the possibility of self-realization, the demonstration of personal qualities, the development of self-awareness, the ability to introspection and reflection, self-esteem, level of requirements, a narrow focus of professional interests of high school students, self-examination, a formation of a conscious internal position, value orientations, etc. Professional self-determination is an integral process. In that process the solution of the problem of self-realization by the person is going through self-knowledge and self-understanding, awareness of your orientation and designing on the spheres of professional activity. The professional self-determination of a high school student is considered as a problem of self-realization of the person, choice and decision-making, and the problem of its adaptation.