У статті розглянуто теоретичні основи формування досвіду творчої діяльності
особистості, проаналізовано змістовна сутність понять «діяльність», «творча діяльність» як конструктивних складових даної категорії. Акцентовано увагу на роль досвіду творчої діяльності у формуванні особистості, її саморозвитку та самореалізації. На основі аналізу наукових підходів до визначення досвіду творчої діяльності розкриті індивідуально-особистісні його складові: набутий життєвий досвід; досвід пізнавально-творчої активності; досвід творчої рефлексії; досвід творчої інтуїції; емоційний досвід; комунікативно-діалогічний досвід.
The article deals with the theoretical bases of formation of personality’s creative activity
experience. It analyzes substantive nature of the concepts «work», «creative activities» as a structural component of this category. It attaches great importance to the disclosure of the value of experience of creative activities in the formation of personality, its self-development and selfrealization. Basing on the analysis of scientific approaches to the definition of the experience of creative activities we identified its individual components such as acquired experience; experience of cognitive and creative activity; an experience of creative reflection; experience of creative intuition; emotional experience; communicative and dialogical experience.
В статье рассмотрены теоретические основы формирования опыта творческой
деятельности личности, проанализирована содержательная сущность понятий
«деятельность», «творческая деятельность» как конструктивных составных данной категории. Акцентировано внимание на роль опыта творческой деятельности в формировании личности, ее саморазвитии и самореализации. На основе анализа научных подходов к определению опыта творческой деятельности раскрыты индивидуально-личностные его составляющие: приобретенный жизненный опыт; опыт познавательно-творческой активности; опыт творческой рефлексии; опыт творческой интуиции; эмоциональный опыт; коммуникативно-диалогический опыт.