У статті розкрито пріоритети використання народної гри як засобу народної педагогіки з метою соціалізації молодшого школяра у вихованні ціннісного ставлення до Батьківщини. Окреслено теоретичні аспекти з проблеми у наукових джерелах, проаналізовано класифікації народних ігор, фактори та шляхи використання ігрових технологій. Проаналізовано специфіку формування базових ціннісних ставлень до Батьківщини, а саме любові, патріотизму, особистої та національної гідності за допомогою засобу народної педагогіки -народної гри у відповідності з віковими особливостями дітей початкових класів.
Охарактеризовано компетенції, які допомагають сформувати народні ігри як
засоби народної педагогіки.
The use of population elements in the gray in education of valuable attitude to family in the more schools. The article reveals the priorities of using the national game as a means of folk pedagogy in order to socialize a junior student in raising a value relation to the Motherland. The theoretical aspects of the problem in scientific sources are outlined, the classification of popular games, factors and ways of using gaming technologies are analyzed. There is analyze the specific of the formation of basic valueabe attitudes with the Homeland, precisely love, patriotism, personal and national dingnity with the help of a means of folk pedagogy – a folk game in accordance with the age characteristics of primary school children in article.The competencies that help to form folk games as means of folk pedagogy are characterized.