У статті розкрито зміст поняття «соціальна компетентність» з позицій
різних наукових підходів, визначено основні чинники формування соціальної
компетентності особистості. Соціальна компетентність розглядається як
невід’ємна і сутнісна характеристика процесу соціалізації особистості, її
професійного становлення. Обґрунтовано доцільність використання рольового підходу в процесі опанування соціальними знаннями, подано зразки завдань на розвиток соціальної компетентності майбутніх соціальних педагогів у процесі їх професійного становлення. Охарактеризовано причини виникнення утруднень при опануванні професійних ролей, запропоновано шляхи їх подолання.
Social competence is a qualitative characteristic of the process of socialization.
The article reveals the content of the concept of “social competence” from the
standpoint of different scientific approaches, determines the main factors of the
formation of social competence of a personality. Social competence is considered as an integral and essential characteristic of the process of socialization of the personality, their professional development. The expediency of using the role approach in the process of mastering social knowledge is substantiated, examples in the process of their professional development of tasks for the development of social competence of future social educators are presented. The reasons for the emergence of difficulties in mastering professional roles are characterised, the ways of overcoming them are offered.