У статті обґрунтовано значимість соціального виховання особистості;
визначено особливості впливу соціального середовища школи на процес
соціального виховання учнів з особливими освітніми потребами. Визначено
сутність освітнього середовища школи як соціалізуючого простору.
Схарактеризовано принципи інклюзивного освітнього простору, що полягають у
соціалізаційній спрямованості. Охарактеризовано фактори впливу інклюзивного
середовища на особистість учня з особливими освітніми потребами.
Обґрунтовано роль та основні завдання соціально-психологічної служби у процесі
соціального виховання учнів з вадами психофізичного розвитку.
Peculiarities of social education of children with special educational needs in the conditions of inclusive trainin.The article substantiates the importance of social education of the individual. It determines the peculiarities of influence of school social environmenton the process of social education of students with special educational needs. The essence of the educational environment of school as a socializing space is defined. The article characterizes the main principles of an inclusive educational space, consisting of a socialization orientation and describes the factors of an inclusive environment influence on the personality of a student with special educational needs. The role and main tasks of the socio-psychological service in the process of social education of students with disabilities of psychophysical development are substantiated.