У статті здійснено характеристику соціально-педагогічного консультування, визначено особливості консультативної діяльності соціального педагога в загальноосвітньому навчальному закладі. Обґрунтовано взаємодію як взаємопов’язаний процес обміну впливів між його учасниками та її складові. Представлено результати дослідження по виявленню особливостей взаємодії учасників навчально-виховного процесу. Висвітлено важливість залучення педагогів та батьків до взаємодії в процесі консультативної діяльності соціального педагога. Окреслено зміст соціально-педагогічного консультування учнів, батьків, вчителів, адміністрації. Зосереджено увагу на умовах ефективної взаємодії та соціально-педагогічного консультування, реалізація яких сприятиме створенню виховного середовища.
Social and pedagogical consultation to ensure the interaction of participants of the educational and professional process of the general educational institution.
The article analyzes the features of social-pedagogical counseling, specifies the
advisory activity qualities of a social pedagogue in a general educational institution.
The interaction is substantiated as an interconnected exchange process of influences between its participants and components. The research results on revealing peculiarities of the participants interaction in the educational process are presented. The importance of involving teachers and parents into interaction in the process of
consulting a social pedagogue is highlighted. The content of social and pedagogical
counseling of students, parents, teachers, administration is outlined. The focus is on the conditions of effective interaction and socio-pedagogical counseling, the
implementation of which will promote the creation of an educational environment.