Структурними компонентами продуктивно-творчої компетентності майбутнього інженера-педагога є: мотиваційний компонент (мотиви, потреби, установки, ціннісні орієнтації тощо, що визначають його спрямованість на продуктивну творчу діяльність); когнітивний компонент (сукупність професійно-педагогічних знань, професійно-педагогічна свідомість, професійно-педагогічне мислення); діяльнісний компонент (оволодіння різними групами умінь); особистісний компонент (творчі здібності особистості та професійно значущі особистісні якості).
Структурными компонентами продуктивно-творческой компетентности будущего инженера-педагога являются: мотивационный компонент (мотивы, потребности, установки, ценностные ориентации и пр., определяющие его направленность на продуктивную творческую деятельность); когнитивный компонент (совокупность профессионально-педагогических знаний, профессионально-педагогическое сознание, профессионально-педагогическое мышление); деятельностный компонент (овладение различными группами умений); личностный компонент (творческие способности личности и профессионально значимые личностные качества).
Structural components of productive and creative competence of future engineers-teachers are: motivational component (motives, needs, attitudes, values, aspirations, interests and attitudes that define its focus on productive creative work); cognitive component (a set of professional teaching knowledge (methodological and theoretical, psychological, educational, methodical, organizational and technological) professional pedagogical consciousness, professional thinking); activity component (mastering different groups of skills (gnostic, analytical, prognostic, the design, research, organizational, technological, communicative, moral and volitional self-regulation, pedagogical technique); personal component (creativity personality and professionally significant personal qualities (creativity, improvisation, empathy , insight, communicative, reflexivity, focus on creativity). Components productive and creative competence of future engineers-teachers cannot be viewed in isolation as they have an integrative, holistic in nature, is the product of vocational training in general. Formation identifiable components made taking into account the dual nature of professional training future engineers-teachers, which implies willingness to work in manufacturing and technology to become a specialist manufacturer enough skill and the ability to use the most efficient technology training, articulate educational-production tasks, responsible for its performance to become professional in educational activities. Dedicated components of productive and creative competence of future engineers-teachers form an organic unity in which systematizing factor stands architectonic certain personality traits and motives that determine the effectiveness of its professional and educational activities.