У статті характеризується практична складова підготовки майбутніх вчителів фізичної культури;
виокремлюються її засадничі принципи (зворотного зв’язку теоретичного навчання та практики, послідовності,
наступності, динамічності, поліфункціональності, співробітництва); висвітлюються мета та завдання педагогічної
практики; наголошується на її важливості у формуванні професійних умінь майбутніх фахівців (проектувальних,
дидактичних, аналітичних, комунікативних, організаційних).
В статье характеризуется практическая составляющая подготовки будущих
учителей физической культуры; выделяются ее основные принципы (обратной связи теоретического обучения и
практики, последовательности, преемственности, динамичности, полифункциональности, сотрудничества);
освещаются цель и задачи педагогической практики; отмечается ее важное значение в формировании профессиональных
умений будущих специалистов (проектных, дидактических, аналитических, коммуникативных, организационных).
Teacher-training practice is an integral part of professional training, designed as a
combination of students’ theoretical training and their practical activities. Besides, it promotes the professional competence of
intendedPhysical Education teachers.
The article defines the practical constituent element of intendedPhysical Education teacher training; distinguishes its basic
principles (feedback of theoretical training and practice, consistency, continuity, dynamics, multi-functionality and cooperation);
highlights the goals and objectives of teacher-training practice; emphasizes its importance in shaping the professional skills of intended
professionals (projecting, didactic, analytical, communicatory, organizational).
It has been established, that teacher-training practice within professional training in universities has a great potential for
personal and professional development of intendedPE teachers. It provides a combination of their theoretical and practical training. It
is found, that during teacher-training practice students intensify the process of self-tuition and self-education, level up professional
readiness; synthesize pedagogic knowledge andpractical activities. Students-trainees’activity during practice is analogous to
professional activity of PE teachers. Itis comparable with its content and structure and is organized in real-life environment of basic educational institutions. It is characterized by a variety of relationships with students, making it one of the most difficult forms of professional training.