У статті на основі вивчення та аналізу навчально-методичних праць, наукових джерел та
архівних матеріалів вперше досліджується питання розвитку змісту навчання загальної фізики в
Україні у 1920-х – 1930-х рр.
Аналізуються особливості формування змісту курсу загальної фізики вищої професійної школи
в Україні. Наголошується на тому, що цей процес характеризується встановленням
систематичності та посиленням науковості змісту навчання відповідно до традицій тогочасної
європейської університетської фізичної освіти.
Узагальнено досвід створення навчально-методичного забезпечення курсу загальної фізики
вищої професійної школи в Україні. Висвітлюється науково-педагогічна діяльність авторів перших
українських підручників фізики для вищих навчальних закладів Бориса Лисянського та Андрія
Желеховського. Обґрунтовується внесок учених у розвиток теорії та практики навчання фізики у
вищих навчальних закладах.
В статье на основе изучения и анализа учебно-методических работ, научных источников и
архивных материалов впервые исследуется вопрос развития содержания обучения общей физике в
Украине в 1920-х – 1930-х гг. Анализируются особенности формирования содержания курса общей
физики высшей профессиональной школы в Украине. Подчеркивается, что этот процесс
характеризуется установлением систематичности и усилением научности содержания обучения в
соответствии с традициями европейского университетского физического образования. Обобщен
опыт создания учебно-методического обеспечения курса общей физики высшей школы Украины.
Освещается научно-педагогическая деятельность авторов первых украинских учебников физики для
высших учебных заведений Бориса Лисянского и Андрея Желеховского.
Обосновывается вклад ученых в развитие теории и практики обучения физике в высших
учебных заведениях. В частности, в отрясли создания отечественного учебника физики для высшей
школы, научно-методические основы которого были заложены выдающимисяучеными-методистами
в начале XXI в. Усилиями Б. Лисянского и А. Желеховского дидактика физики высшей школы
пополнилась оригинальными методическими системами, изучение которых является актуальным в
проекции на перспективы развития современного физического образования.
The article based on the study and analysis of educational works, scientific sources and archival
materials, for the first time explores the formation of the content of general physics course in the Ukraine in
the 1920s – 1930s. In the article substantiated the expediency of the positioning of this period in the history
of national physics and didactics of physical educational process with the active development of higher
education system in Ukraine, development of general physics as a discipline and the creation of domestic
scientific and methodological first Ukrainian textbooks for physics for high school.
The peculiarities of formation of the maintenance of general physics are analyzed and stresses on that
this process is characterized by the establishment of a scientific and systematic compliance training content
in accordance with the traditions of the contemporary European university physical education.
The experience of the creation of educational and methodical support the course of general physics
Higher Professional School in Ukraine. It illuminates the scientific and pedagogical activity of the authors of
the first Ukrainian physics textbooks for higher education, Boris Lisiansky and Andrew Zhelehovsky. The
contribution of scientists to the development of the theory and practice of physics teaching in higher
vocational school was substainted.