У статті розглянуто особливості, від яких залежить готовність підлітків з порушеннями розумового розвитку до творчої діяльності на уроках літератури, на основі
чого визначено суб’єктивні та об’єктивні фактори. До суб’єктивних віднесено психофізичні особливості, притаманні даній категорії школярів. Об’єктивні проявляються завдяки незадовільному навчальному середовищу, що негативно впливає на формування
готовності учнів до творчості на уроках літератури.
В статье определены факторы, влияющие на готовность подростков с нарушениями умственного развития к творческой деятельности на уроках литературы. Анализ экспериментальных данных позволил выявить субъективные и объективные факторы. Субъективные составили психофизические особенности данной категории учащихся. Объективные факторы проявились в недостаточной организованности учебной среды, что отрицательно влияет на формирование готовности к творчеству на уроках литературы.
The article deals with the readiness of mentally retarded teenagers to creative activities at literary lessons. The ability to be creative is provided by all components of the personality. However, these components of teenagers with intellectual disabilities are complicated by the following subjective factors: the somatic state; unsatisfactory reading and speaking skills; undeveloped reading comprehension skills; lack of interest in reading literature. The author considers the lack of a proper creative environment as an objective factor: insufficient usage by teachers of methodical and illustrative material of the textbook as well as innovative technologies of teaching literature in order to develop the skills of reading comprehension, developing an interest in reading literary works; mainly an indifferent attitude of parents to children’s reading.