У статті представлено теолінгвістичну матрицю РПД, архетипне ядро якої становлять
реконструйовані в етимологічних джерелах англійської, німецької та українсьокї мов імена-
архетипи (включаючи їхні синоніми) гіперконцепту ЗХВ та його метафоричних концептів
(ПРАВЕДНЕ ЖИТТЯ, НАСЛІДУВАННЯ ВЧЕННЯ ХРИСТА, ФОРМУВАННЯ НЕБАЙДУЖОСТІ,
КАЯТТЯ, ОЧИЩЕННЯ, ПРОХАННЯ (ПРО ДОПОМОГУ), ФОРМУВАННЯ СИЛИ, ПОДЯКА), які
згодом стали базисними стереотипними елементами релігійного мислення носіїв англійської,
німецької та української мов, відображеного в релігійно-інформативних і релігійно-агітаційних
текстах. У свою чергу, РПД є синтезом архетипної і стереотипної субмоделей його
теолінгвістичної спектральної матриці, у процесі реконструкції якої виявлено її організацію за
принципом ядро-периферія, зокрема поняттєве архетипне ядро (продукт релігійного
колективного позасвідомого) та інваріантно (тексти релігійно-інформативного й релігійно-
агітаційного характеру)-варіантну (різновиди цих текстів) стереотипну периферію – змінні
параметри, що неоднаково відображені в релігійно-біблійній ідіоетнічній свідомості
представників англо-, німецько- та україномовної культур.
В статье представлена теолингвистическая матрица РПД, архетипное ядро которой
составляют реконструированные в этимологических источниках английского, немецкого и
украинского языков имена-архетипы (включая их синонимы) гиперконцепта ПРИВЛЕЧЕНИЕ В
ХРИСТИАНСКУЮ ВЕРУ и его метафорических концептов (ПРАВЕДНАЯ ЖИЗНЬ, НАСЛЕДОВАНИЕ
УЧЕНИЯ ХРИСТА, ФОРМИРОВАНИЕ НЕРАВНОДУШИЯ, РАСКАЯНИЕ, ОЧИЩЕНИЕ, ПРОСЬБА (О
ПОМОЩИ), ФОРМИРОВАНИЕ СИЛЫ, БЛАГОДАРНОСТЬ) и которые впоследствии стали
базисными стереотипными элементами религиозного мышления носителей английского, немецкого и
украинского языков, отраженного в религиозно-информативных и религиозно-агитационных текстах.
В свою очередь, РПД является синтезом архетипной и стереотипной субмоделей его
теолингвистической спектральной матрицы, в процессе реконструкции которой можно увидеть ее
организацию по принципу ядро-периферия, в частности, ее понятийное архетипное ядро (продукт
религиозного коллективного бессознательного) и инвариантно (тексты религиозно-информативного и
религиозно-агитационного характера) – вариантную (разновидности этих текстов) стереотипную
периферию – переменные параметры, по-разному отраженные в религиозно-библейском
идиоэтническом сознании представителей англо-, немецько- и украиноязычной культур.
This article represents a newly developed in the scope of comparative cognitive approach the
Theolinguistic Religious Popular Discourse Matrix, the Archetype Kernel of which is reflected by
(reconstructed in etymological English, German and Ukrainian lexicographic sources) archetype
nominations (and their synonyms) of the hyperconcept INVOLVE (CONVERT/TURN) INTO CHRISTIAN
FAITH and its metaphorical concepts RIGHTEOUS LIFE, FOLLOWING CHRIST, BEING NOT
INDIFFERENT,REPENT, PURIFICATION, GRATITUDE (THANK), which subsequently became the
basic stereotype elements of the religious English, German and Ukrainian speakers' consciousness
reflected in religious informative and religious agitational texts. In its turn, RPD has been considered to
be the synthesis of Archetype and Stereotype Submodels of its Theolinguistic Spectral Matrix,
reconstruction of which could identify its organization according to the kernel-periphery principle,
mainly its notional Archetype Kernel (the result of collective religious subconsciousness) and the
Invariant (religious informative and religious agitational texts) – Variant (these texts varieties)
Stereotype Peryphery – variable parameters, not identically reflected in the religious biblical idioethnic
consciousness of English, German and Ukrainian native speakers' culture.